Oprustning kostede på bundlinjen hos 2 designbureauer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

IDna Group og Make havde en stabil bruttoavance men faldende overskud, da man investerede i flere medarbejdere.

Begrundelserne er i det store og hele de samme – og konsekvenserne ligeledes. De to designbureauer, IDna Group og Make har begge oprustet med ekstra folk i det seneste regnskabsår – men det er sket uden at aktiviteten var steget tilsvarende, og derfor har det kostet på bundlinjen.

“Vi valgte i forbindelse med implementering af vores 2017 strategiplan at investere i nye medarbejdere med spidskompetencer indenfor corporate og brand strategi, så vi var gennemsnitligt 14 medarbejdere i regnskabsperioden,” siger adm. dir. Anne-Mette Højland fra IDna Group, mens Makes adm. dir., Morten Brudholm siger:

“Vores år er kendetegnet ved, at vi begynder at få et godt fodfæste som brand agency, der arbejder digitalt 80% af tiden. Tilgangen giver adgang til en projekttype, som dels har længere modningstid, dels kræver tilførsel af tungere kompetencer og længere projektforløb. Det er ubetinget positivt, men har krævet en række omstillinger i organisationen. Det koster og arbejdet er fortsat i gang.”

Nøgletal for IDna Group

  • Bruttoavance 9,9 mio. kr. -1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 707.143 kr. -15,1 pct.
  • Lønandel 79 (65,2)
  • Resultat af primær drift +0,035 mio. kr. -97,5 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Make

  • Bruttoavance 7,7 mio. kr. +6,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 650.000 kr. -11 pct.
  • Lønandel 72,6 (64,8)
  • Resultat af primær drift +0,593 mio. kr. -43,4 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz