En lang ørkenvandring ser ud til at være slut i England, hvor man måler udviklingen i marketingforbruget og stemningen hos annoncørerne kvartal for kvartal.
Det sker i den såkaldte IPA/BDO Bellwether rapport, som for første gang i 10 kvartaler registrerer et stigende marketingforbrug blandt de 300 virksomheder, der indgår i analysen.
42 pct. af de marketingansvarlige er mere optimistiske for deres virksomheds udsigter, end de var for tre måneder siden, og 31 pct. er mere optimistiske for deres branches udsigter.
Mere end en tredjedel budgetterer med et højere forbrug i 2010 end i 2009.
Denne udvikling kommer efter to år med faldende forbrug på årsbasis.
For de digitale budgetter har fremgangen dog eksisteret i flere kvartaler.
Andy Viner, der er chef for media i BDO LLP, ser tallene som et klart tegn på, at fornyet tro på forretningen fører til budgetforøgelser.
“Dette skal dog ikke ses som et tegn på, at de gode gamle dage vender tilbage. Marketingmikset ændrer sig og virksomheder skal kunne retfærdiggøre forøgede budgetter og derfor ser vi en vækst i målbare internet-aktiviteter,” siger Andy Vine til Brandrepublic.
I Danmark viste DRRB’s Mediaindex en lille fremgang i marts måned på 3 pct. Men de foregående måneder var svage og derfor viste 1. kvartal et fald på 4. pct. – et fald der endda skal sammenlignes med et meget svagt 1, kvartal sidste år.