Orchestra bliver del af norsk-svensk alliance

Peter Engholm
25@mail.dk

To mediabureauer i Norge og Sverige vil skabe ”det førende digitale mediabureau-miljø i Norden”. Nu har de en dansk partner med i en alliance med over 200 medarbejdere.

Dansk-ejede mediabureauer er der blot få af herhjemme. Derfor var det i efteråret en hurtig sag for Bureaubiz at ringe rundt, da Scream i Sverige og Red Media Consulting i Norge annoncerede, at de var gået sammen i et nyt netværk – og nu var på udkig efter et dansk bureau.

Dengang meldte den lille håndfuld uafhængige mediabureauer herhjemme pas, men siden har Scream og Red fundet deres danske partner, nemlig Orchestra.

”Vi har indgået en alliance, et samarbejde, med Scream og Red. Det piller ikke ved ejerstrukturen, men understreger rollen som et lokalt alternativ til de nordiske kunder,” siger Ulrik Drejsig, der er adm. direktør i Orchestra.

En alliance lyder let så uforpligtende …

”Ikke desto mindre er vi allerede begyndt at betjene de første kunder via alliancen, så efterspørgslen er der. Og vi har fra begyndelsen af kunnet mærke efterspørgslen på – og dermed styrken i – et dansk bureau med et dansk fæste og fundament. Det ville på den baggrund være dumt at lave om på dette med fælles ejerskab,” siger Ulrik Drejsig.

Han tilføjer:

”Her ville vi i øvrigt også være de små, for Scream omsætter for 1,2 mia. kr. og Red for 400 mio. kr. De uafhængige mediabureauer i Sverige og Norge er store i forhold til Danmark.”

Men netop Scream og Reds størrelse er positivt på flere positivt:

”Vi ser alliancen som et skulderklap fra to store lokale spillere. Og det giver også en mulighed for at følge kundernes behov – og betjene dem på andre markeder i Norden,” siger Ulrik Drejsig.

At Orchestra ser kunder med en nordisk tilgang som en måde at vokse yderligere på, virker nærliggende, når man ser på bureauets hidtidige vækst.

Orchestra har i snit fået to kunder om måneden – vel at mærke hver måned i sine godt 20 måneder på markedet. 42 kunder er det blevet til for det danske mediabureau med Ulrik Drejsig og John Herup i spidsen – samt i ejerkredsen sammen med PeopleGroup, Envision, &Co og We Love People.

Den nye nordiske alliance rummer også den fordel, som netværksbureauer selv slår på:

”Vi er med alliancen mere end 200 specialister i media, marketing og digital. Vi deler viden, hvilket har styrket os – ikke kun kompetencemæssigt, men også i troen på den måde, vi gør tingene på,” siger Ulrik Drejsig.