Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

2010 var ikke et særligt godt år for en række pr-bureauer, der i 2009 havde en bruttoavance på næsten 100 mio. kr.

Burson Marsteller havde et godt 2010. Mannov havde også et fornuftigt år. Men det er ikke det samme som, at pr-branchen havde et godt år.

Og tæller man 1, 2, Trend, så er trenden snarere, at branchen havde et skidt år.

I hvert fald viser regnskaberne for otte pr-bureauer, at de alle havde et år med mindre aktivitet, hvilket forplantede sig mere eller mindre direkte på bundlinjen.

Til sammen havde de otte i 2009 en bruttoavance på 95,05 mio. kr. Den faldt i 2010 til 77,683 mio. kr. og kigger man på bundlinjen, faldt den fra et plus på 14,914 mio. kr. til et plus på 2,67 mio. kr. Af de 17 mio. kr. som bruttoavancen faldt med røg de 12 mio. ud af bundlinjen.

Det positive er, at kun to af dem kom ud med direkte underskud: Cohn & Wolfe og Prospect.

Det er således ikke en udvikling, der nødvendigvis fremkalder bekymring.

“Vi havde et exceptionelt godt år i 2009, så jeg synes egentlig, at vores regnskab for 2010 er ganske fornuftigt,” siger adm. dir. Carsten Mai fra Gunbak.

Det er da også et regnskab præget af en voldsom stigning i gennemsnitslønnen – og bruttoavancen pr. medarbejder. Bureauet er gået fra 8 til 5 medarbejdere. Alligevel er personaleomkostningerne steget, så gennemsnitslønnen er over 1,2 mio. kr.

Færre men tungere folk er forklaringen fra Carsten Mai.

Han fremhæver desuden, at bureauet er meget fokuseret på public affairs og derfor går aktiviteten en del op og ned i takt med omfanget af lovgivningsinitiativer.

Nøgletal for Cohn & Wolfe

  • Bruttoavance 11,091 mio. kr. -29,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 853.154 kr. -7,8 pct.
  • Lønandel 88,6 (76,8)
  • Resultat af primær drift -2,563 mio. kr. (+0,071 mio. i 2009)

Nøgletal for Prospect

  • Bruttoavance 7,465 mio. kr. -25,1 pct.
  • Lønandel 77,9 (59,1)
  • Resultat af primær drift -0,541 mio. kr. (+1,743 mio. i 2009)

    Antallet af medarbejder er ikke oplyst

Nøgletal for Gunbak

  • Bruttoavance 9,9 mio. kr. -19,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,98 mio. kr.+28,8 pct.
  • Lønandel 62,5 (48,1)
  • Resultat af primær drift +1,045 mio. kr. -73,3 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Holm Kommunikation

  • Bruttoavance 14,527 mio. kr. -12 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 660.318 kr. -16 pct.
  • Lønandel 69,3 (63,8)
  • Resultat af primær drift 0,071 mio. kr. -95,6 pct.

Nøgletal for Kastergaardbo

  • Bruttoavance 6,8 mio. kr. -25,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 971.429 kr. -14,6 pct.
  • Lønandel 76,1 (62,1)
  • Resultat af primær drift +0,158 mio. kr. -90,2 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Rostra PR

  • Bruttoavance 13,3 mio. kr. -2,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 886.667 kr. -2,5 pct.
  • Lønandel 57,4 (51,1)
  • Resultat af primær drift +2,733 mio. kr. -26,6 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Kreab Gavin Anderson

  • Bruttoavance 6,8 mio. kr. -1,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 941.429 kr. -1,4 pct.
  • Lønandel 64,3 (62,1)
  • Resultat af primær drift +1,099 mio. kr. -11,7 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Kragelund Kommunikation

  • Bruttoavance 7,8 mio. kr. -28,4 pct.
  • Lønandel 67,6 (70,4)
  • Resultat af primær drift +0,625 mio. kr. -36,5 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz. Antallet er medarbejdere er ikke oplyst

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club