”Hey! Savner du nogen at hænge ud med?”
Sådan lyder anslaget til kampagnen ”Sammen i Biografen”, der lige nu kan ses på Clear Channel Adshels i Hovedstadsområdet, på metrostationer og i shoppingcentre i København og omegn. Spørgsmålet er henvendt til byens unge.
Den to ugers kampagne inviterer de unge indenfor til en social biografoplevelse. Kampagnen udformer sig som chat-beskeder på DOOH.
Idé og kampagne er skabt af Clear Channel, mens Nordisk Film Biografer stiller Palads til rådighed sammen med Egmont, og den sociale ungdomsorganisation, Ventilen, står for værtskabet.
De seneste ti år er andelen af unge, der føler sig ensomme, steget markant. Og andelen er endda steget siden corona-årene. Dengang følte 22 pct. af ungdommen sig ensomme, nu er tallet 31 pct., viser en ungeanalyse fra Dansk Ungdom Fællesråd. Det kan påvirke unges helbred, og derfor er de fire virksomheder og organisationer gået sammen om projektet.
Hovedelementet i kampagnen er den digitale del, der ses på metrostationer og i shoppingcentre, hvor chat-beskeder dukker op på de digitale reklameskærme.
”Vi vil nå de unge med genkendelige chat-beskeder – et format de unge kender fra f.eks. Snapchat, og som desuden skiller sig markant ud fra andre typiske outdoor-reklamer. Unge reagerer i høj grad på OOH og især på DOOH, siger Josephine Faurschou, PR & communication manager, Clear Channel, i en pressemeddelelse og tilføjer:
”Troværdighed er helt afgørende for kampagnen, da det er et sårbart emne. Det er vigtigt, at de unge føler sig trygge ved konceptet.”
Karsten Rask Mikkelsen, country manager hos Clear Channel, supplerer:
”At bidrage positivt til samfundet er en del af vores eksistensgrundlag; vi investerer i og bidrager til landets infrastruktur, når vi installerer og vedligeholder byudstyr, såsom busstoppesteder, i 37 af landets kommuner. Vi har en massiv tilstedeværelse i folks hverdag og derfor også med et ansvar – og i en virkelighed med en ensom ungdom vil vi gerne gøre en indsats”.
Det sociale event finder sted i Palads-biografen, hvor de unge skal se den nye Hunger Games “Ballad of Songbirds and Snakes” – og samtidig kan mødes før og efter filmen til socialt samvær. Nordisk Film stiller biografen til rådighed, og Lionsgate donerer filmen.
Sofie Stage, presse- og kommunikationsansvarlig hos Ventilen, siger:
”Formålet med Sammen i Biografen er, at de unge skal have en god social oplevelse. Mange unge, der oplever ensomhed, trækker sig fra fællesskabet, fordi de førhen har slået sig på det. Derfor har vi stort fokus på at sætte gode rammer for socialt samvær før og efter filmen, så de unge forhåbentligt går derfra med en oplevelse af, at ungefællesskaber kan være inkluderende, sjove og rare,”
Sammen i Biografen afholdes første gang d. 22. november kl. 17.00 i Palads-biografen.
Se mere på www.sammenibiografen.dk