Outdoor-medier vil ikke bringe reklame fra Cult

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Clear Channel og AFA JCDecaux’ afvisning kan til gengæld bruges som et mediestunt, synes tanken at være fra Cult.

Når Cult ikke kan få sin reklame på outdoor-medierne, så kan man lige så godt gøre et stunt ud af det.

Og det er så, hvad de gør:

Cult har sendt en pressemeddelelse til Bureaubiz for at fortælle, at de to outdoor-firmaer Clear Channel og AFA JCDecaux har sagt nej til en kampagne for Cults nye produkt Cult WTR.

Her er den forbudte outdoor-plakat, som illustrerer pindemænd og damer, der har sex i forskellige stillinger og undervejs tager sig en pause med en Cult WTR.

 

Clear Channel og AFA JCDecaux begrunder deres afvisning af plakaten med, at den kan virke stødende på børn.

Plakaten ville komme til at hænge i børnehøjde, og Clear Channel skriver i en mail til Cult, at det seksuelle aspekt er det bærende element, og derfor må det forventes, at kampagnen vil indbringe klager fra stødte forældre.

Clear Channel henviser samtidig til Markedsføringslovens §1 omkring god markedsføringsskik.

Country Manager hos Clear Channel, Dennis Højland Nyegaard, bekræfter, at man har afvist plakaten:

”Det beror oftest på en subjektiv vurdering, men vi har et ansvar for ikke at bringe forældre i en situation, hvor de skal forklare over for deres børn, hvad disse seksuelle stillinger går ud på. Vi har afvist plakaten, fordi vi gerne vil holde os inden for god markedsføringsskik.”

Indehaver af Cult, Brian Sørensen, forstår ikke, at plakaten ikke kan blive vist:

”Det er ikke første gang, vi møder modstand på vores markedsføring. Det er vi vant til, men vi er overraskede over reaktionen på denne kampagne, når vi tidligere har vist bare bryster og andet, der har haft langt kraftigere seksuelle undertoner end kampagnen for Cult WTR.”

Han fortsætter:

”Selvfølgelig er reklamen til den frække side qua illustrationerne, men i kraft af det humoristiske element med drikkepausen betragter vi reklamen som 100 pct. stueren og ikke i nærheden af noget af det, vi tidligere har vist. Den kan måske i stedet give anledning til en snak voksne og børn imellem.”

Cult har selv lavet plakaten, ligesom de plejer at lave al markedsføring selv.