Outdoor og tilbudsaviser er mindst irriterende

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: De mest irriterende reklamer er dem man ikke kan undgå, mens man er midt i noget.

Udendørs reklamer og tilbudsaviser er de mindste af flere reklame-onder.

Halvdelen af de adspurgte danskere syntes, at udendørs reklame og tilbudsaviser er de mindst irriterende reklamer, man kan støde på. I den anden ende – altså de mest irriterende reklamer – ligger e-mailreklamer, som kun fem procent synes er mindst irriterende.

Det er Dansk Erhverv, der har fået foretaget en analyse blandt 1.164 danskere, hvor de spørger om hvilke reklamer, de finder mindst/slet ikke irriterende.

Til Berlingske siger Camilla Kongskov, der er erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv:

”Det er en gennemgående tendens, at de reklamer, man kan undgå, er de mindst generende. De mest generende er dem, man ikke kan ignorere, når man er midt i noget”.

Listen fra undersøgelsen, der er foretaget af Norstat, bringes i Berlingske og ser således ud:

”Man møder reklamer mange steder. Hvilke af følgende steder synes du, at det er mindst/slet ikke generende at møde reklamer?”

  • Udendørs f.eks. busreklamer: 50 procent
  • Tilbudsaviser/reklametryksager: 50 procent
  • Reklamer i dagblade/ugeaviser: 43 procent
  • Reklamer i ugeblade: 38 procent
  • TV-reklamer: 19 procent
  • Reklamer i højre side af Facebook: 18 procent
  • Bannerreklamer: 17 procent
  • Tekstannoncer/reklamer i tilknytning til søgeresultater på f.eks. Google: 13 procent
  • Radioreklamer: 9 procent
  • Reklamer i (gratis-)apps: 7 procent
  • Reklamer på min nyhedssside på Facebook: 6 procent
  • E-mailreklamer: 5 procent
  • De er lige generende: 14 procent

Det har været muligt at vælge flere svar

Berlingske, p. 8.