Outdoor-reklame i fire dimensioner

Peter Engholm
25@mail.dk

Det er så mange år siden, Black Sabbath sidst udgav et album med noget nær oprindelig besætning, at der skal udgravninger til. Og dét er netop, hvad et dansk bureau har gjort.

Længde, bredde, dybde – og tid. En ny outdoor fra McCann forsøger at få den fjerde dimension med i forbindelse med en album-udgivelse fra Black Sabbath.

”Et af vores kreative teams havde igennem noget tid været fascineret af de plakatvægge, der bliver tykkere og tykkere af lag-på-lag af plakater – som årringe i et træ. De tænkte tanken: Hvad finder vi, hvis vi – nærmest som arkæologer – gravede os ned gennem lagene,” siger Mads Ohrt, kreativ direktør i McCann Copenhagen.

Ideen blev relevant med Black Sabbath-albummet 13 – det er nemlig det første studie-album med den oprindelige forsanger Ozzy Osbourne siden 1978 – og studiealbummet er også det første med gruppens oprindelige bassist, Geezer Butler, siden 1994.

Der skulle således graves tilbage i tiden, og Universal Music var med på udgravnings-ideen – så langt, så godt. Det virkelig tidskrævende bestod i at (hånd)lave plakaterne, der nu hænger rundt om i København.

De førnævnte unge kreative fra McCann Copenhagen er Janus Hansen og Andreas Rasmussen.