Outdoor-selskaber lider i trængt marked

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Clear Channel gik frem, AFA JCDecaux gik tilbage – men begge selskaber måtte notere store underskud.

Mangel på konkurrence indebærer for det meste højere priser og dermed bedre indtjening for de selskaber, der er aktive på det givne marked.

Anlægger man den betragtning, så er der ikke noget, der tyder på, at de to store outdoor-selskaber i Danmark har foretaget sig noget ulovligt, som Konkurrencestyrelsen ellers efterforsker dem på i øjeblikket (læs mere her). For ingen af dem tjener penge, og helt generelt ligner outdoor et marked under pres.

Det skulle man måske ikke tro det, når man ser gadebilledet, hvor valgkampen har været særdeles flittig på outdoor-mediet.

Men siden 2011, hvor omsætningen toppede med 537 mio. kr. er der barberet 143 mio. kr. af – lig med et fald på 26,7 pct. på 4 år.

Den udvikling kan aflæses i regnskaberne hos udbyderne, hvor de to store, Clear Channel og AFA JCDecaux begge havde underskud i 2014. De skal endda slås med en ny aktør i form af tidligere Clear Channel direktør, Henrik Sørensens Out of Home Media, der har fået en bid af markedet, og lige akkurat lykkedes med at hente et plus hjem.

Samlet set er det dog et reduceret marked. I 2011 noterede Clear Channel og AFA JCDecaux en samlet bruttofortjeneste på over 153 mio. kr. I 2014 havde de to plus Out of Home Media til sammen ca. 75 mio. kr. i bruttofortjeneste.

AFA JCDecaux tabte i 2014 godt 13 pct. i bruttofortjeneste og underskuddet blev mere end fordoblet til over 10 mio. kr.

Hos Clear Channel kunne man glæde sig over en markant fremgang i bruttofortjenesten på 34,4 pct. Også bundlinjen blev markant forbedret – alligevel er det nok svært at løfte armene for meget, for der står fortsat et underskud på 20 mio. kr.

Clear Channel slås med en større oprydning, som nærmer sig at have kostet 100 mio. kr. i de sidste tre år. Der er dog fuld opbakning fra koncernen, der har tilført kapital.

Det gik helt galt fra 2012 til 2011, hvor bruttofortjenesten blev mere end halveret – fra 81 mio. til knap 34 mio. kr. En udvikling som også AFA JC Decaux oplevede. Her faldt bruttofortjenesten fra knap 73 til godt 43 mio. kr.

Ledelsen i Clear Channel fremhæver selv, at man oplever en positiv udvikling i forhold til at tilpasse omkostningsbasen og restrukturere selskabet. Et af problemerne, der påvirker selskabet er, at man opererer med flere år gamle kontrakter, som har en lav eller negativ indtjening, fordi de er blevet udarbejdet under helt andre markedsforhold end dem, som man står over for i dag.

Desuden fremhæver Clear Channel, at man som følge af den nye strategi er blevet den førende udbyder inden for det digitale. Således har man i starten af 2015 lanceret et landsdækkende netværk af digitale billboards.

Nøgletal for Clear Channel

  • Bruttofortjeneste 30,8 mio. kr. +34,4 pct.
  • Resultat før skat -19,5 mio. kr. +42,5 pct.

Nøgletal for AFA JCDecaux
(incl. AFA Trafik Reklame)

  • Bruttofortjeneste 41,117 mio. kr. -13,5 pct.
  • Resultat før skat -10,79 mio. kr. -119 pct.

Nøgletal for Out of Home Media
Første hele regnskabsår

  • Bruttofortjeneste 8,745 mio. kr.
  • Resultat før skat +0,313 mio. kr.