Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

WPP optræder ikke som gruppe i Danmark. Men Bureaubiz har regnet gruppen sammen, og den viser et lille fald i bruttoavance og et større fald på bundlinjen.

Sir Martin Sorrell er den navnkundige leder af verdens største bureaugruppe, WPP, og han optræder tit og ofte i medierne.

Men når det kommer til det danske marked, så kan man ikke finde en tilsvarende WPP-person, selvom det så ubetinget er Danmarks største bureaugruppe. Det er heller ikke let at få overblik over de aktiviteter, som WPP ejer – eller i hvert fald har stor indflydelse på. Der aflægges nemlig ikke et regnskab for WPP i Danmark, selvom der faktisk er et selskab, der hedder WPP Holding. Men her indleverer man det globale WPP-regnskab til den danske Erhvervs- og Selskabsstyrelse.

Der er dog ingen tvivl om, at WPP fylder temmelig meget i den danske marketingverden. Faktisk omkring 2,9 mia. kr. i omsætning og over 900 medarbejdere fordelt på en lang række forskellige brands – 28 hvis man slår op på WPP’s hjemmeside. Der er dog tale om brands, som er fordelt på 18 selskaber.

Sir Martin Sorrell siges at være en hård forretningsmand, og kigger man på tallene, så kan han næppe være tilfreds med den samlede udvikling i Danmark.

Aktiviteterne ligger inden for media-bureauer (GroupM), reklame (Wunderman, Adpeople, Ogilvy, Uncle Grey, Halbye Kaag JWT, Bates Y&R og Dyhr/Hagen), PR (Mannov, Burson Marsteller, Hill & Knowlton og Molecule Consultancy) samt analyse (TNS Gallup og Millward Brown).

Lagt sammen var der et lille fald i omsætning, et endnu mindre fald i bruttoavance og et markant fald i overskuddet.

Men der var betydelige forskelle fra gruppe til gruppe. Først og fremmest står mediabureauerne i GroupM til den største ros. Lille vækst i omsætning, noget større vækst i bruttoavance og endnu større vækst i overskud.

Ingen af de andre kunne være med her. Både reklame, pr og analyse tabte både omsætning , bruttoavance og overskud.

Blandt de to analyse-firmaer var der dog stor forskel. Millward Brown gik frem på bundlinjen og holdt bruttoavancen – men TNS Gallup er mange gange større end Millward Brown, og 2013 var ikke et fremgangsrigt år for Gallup. Det skal dog bemærkes, at Gallup leverede 22 mio. på bundlinjen – og dermed det største enkeltbidrag til WPPs overskud i Danmark.

Hvad angår overskudsgrad, så topper Wunderman dog klart. Bureauet står som den klareste succes i WPP-gruppen med flot fremgang på alle tal og et plus på 19 mio. kr., hvilket giver en overskudsgrad på 19.

Nøgletal for WPP i Danmark

  • Omsætning 2,925 mia. kr. -1,7 pct.
  • Bruttoavance 900,365 mio. kr. -0,9 pct.
  • Antal ansatte 935 (941)
  • Bruttoavance pr. medarbejder 962.957 kr. -0,3 pct.
  • Lønandel 58,9 (60,0)
  • Resultat af primær drift +79,328 mio. kr. -19,1 pct.
  • Overskudsgrad (i forh. til bruttoavance) 8,8 (10,8)

    Enkelte tal for visse selskaber er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for GroupM

  • Omsætning 2,298 mia. kr. +1,4 pct.
  • Bruttoavance 317,891 mio. kr. +11,9 pct.
  • Resultat af primær drift +16,54 mio. kr. +11,3 pct.

Nøgletal for WPPs reklamebureauer

  • Bruttoavance 324,784 mio. kr. -6,0 pct.
  • Resultat af primær drift +30,648 mio. kr. -20,2 pct.

Nøgletal for WPPs PR-bureauer

  • Bruttoavance 61,482 mio. kr. -8,4 pct.
  • Resultat af primær drift 1,974 mio. kr. -54,3 pct.

Nøgletal for WPPs analysefirmaer

  • Bruttoavance/omsætning 196,208 mio. kr. -7,3 pct.
  • Resultat af primær drift 30,166 mio. kr. -25,4 pct.

    Millward Browns regnskab giver ikke samme oplysninger som Gallup, og derfor har Bureaubiz estimeret nogle af tallene

Bureaubiz’ årlige rapport rummer en lang række nøgletal for 221 bureauer fordelt på 6 forskellige bureautyper:

  • 109 reklamebureauer
  • 53 digitale bureauer
  • 31 PR-bureauer
  • 6 dialogbureauer
  • 16 designbureauer
  • 6 mediabureau-grupper. Desuden er der nøgletal for 13 datterbureauer under de 6 grupper.

Der er tale om en trykt rapport, der koster 1895 kr. ex moms. Ønsker man ekstra eksemplarer kan man få op til 5 ekstra for en samlet merpris på 500 kr.

Rapporten kan bestilles ved at maile til Finn Graversen på fg@kabelmail.dk

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club