Af Peter Engholm, journalist
1600 cannes løver lions

Danske bureauer fordoblede løve-høsten i forhold til 2021. Her er alle de danske resultater – fra shortliste til Grand Prix. Se også bureaulisten.

Opdateret nederst i artiklen: Flere bureau-point.

Kreativitet fra Danmark havde sin egen happy hour i Cannes under kreativitets-festivalen. 10 løver sidste år blev til det dobbelte i år: 19 løver + 1 guld.

Danske løver under Cannes Lions:

          Grand Prix  Guld      Sølv    Bronze

2021            1                  1              4              4
2022            1                2+1           8             8

Guld-regnestykket er 2 guldløver + 1 guld i Young Lions (Design).

Dertil kommer 52 shortlister, hvilket var en håndfuld flere end 2021. De er bestemt også værd at fremhæve, for reglen i Cannes Lions er enkel: 90 pct. af alle indsendelser sorteres fra shortliste-juryerne. Som nomineret er man i Top10 i sin kategori.

Et par danske shortlister fortjener yderligere opmærksomhed – de to i Titanium, hhv. Chillboards fra Nord DDB og Backup Ukraine fra Virtue. Titanium er den absolut ypperste kategori i Cannes Lions, hvor man i øvrigt kun kan blive jurymedlem, hvis man tidligere har været jurypræsident i en af de andre kategorier.

Alt-i-alt et ret overdådigt år set med danske briller. Hver eneste løve er et udtryk for en overbevisende og usædvanlig præstation, og bureauerne bag fortjener anerkendelsen – også selv om det kun er Grand Prix’er og guldløver, som bliver hyldet på scenen ved de i alt fem awardshows i løbet af Cannes Lions-ugen.

Virtue gjorde en stor forskel
Forskellen på 2021 og 2022 kan, hvis man vil forsøge sig med den slags, fortælles med to ord: Backup Ukraine.

Hvis man fjerner de løver, som Virtue vandt med denne case – 1 Grand Prix, 1 guldløve, 4 sølvløver og 4 bronzeløver – så har man samme antal løver og samme fordeling som den samlede danske høst i 2021.

På den måde ligner Cannes Lions sig selv efter at have været fysisk fraværende siden 2019. Der er som oftest en case eller to, der suger markant flere løver til sig end resten af flokken.

Men måske står også dette foran forandring. Philip Thomas, Cannes Lions’ formand, pegede på et pressemøde på, at der på Grand Prix-niveau er langt større spredning, end man hidtil har set. Der er i år ikke en enkelt kampagne eller to, der napper en håndfuld GP’er. Juryerne sidder fysisk adskilt og har ingen anelse om, hvem der er i spil i de andre juryer, og da slet ikke, hvem der vinder Grand Prix.

Cannes Lions 2022 – danske resultater

Grand Prix 

Digital craft

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Guld

Media

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Direct

  • Cirkulär
    Ikea
    Accenture Song, Marketsquare og dentsu X

Sølv 

Film

  • Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra

Direct

  • Cirkulär
    Ikea
    Accenture Song, Marketsquare og dentsu X

Media

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Media

  • The resell tag
    Samsøe Samsøe
    Uncle Grey

PR

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Industry Craft

  • Nord DDB
    Chillboards
    Coors Light

Digital craft

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Brand experience & activation

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Bronzeløve

  Social & influencer

  • The resell tag
    Samsøe Samsøe
    Uncle Grey

PR

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Direct

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Outdoor

  • Nord DDB
    Chillboards
    Coors Light

Creative strategy

  • Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra
  • Empty Chairs
    Børns Vilkår
    Uncle Grey

Mobile

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Brand experience & activation

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Dertil kommer:

Guld

  • Young Lions Design
    Jonas Hjort og Marcus Mahecha, begge fra Kontrapunkt

Cannes Lions 2022 – danske shortlister

Film

  • Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra
  • Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra
  • Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra
  • Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra

SDG

  • Take a dump in the ocean (SDG 14: Life below water)
    Rent Øresund
    Marvelous

PR

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Social & Influencer

  • The Resell tag
    Samsøe Samsøe
    Uncle Grey
  • The Resell tag
    Samsøe Samsøe
    Uncle Grey

Media

  • The Resell tag
    Samsøe Samsøe
    Uncle Grey
  • The Resell tag
    Samsøe Samsøe
    Uncle Grey
  • The Resell tag
    Samsøe Samsøe
    Uncle Grey
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Nord DDB
    Chillboards
    Coors Light

Direct

  • CIRKULÄR
    IKEA
    Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production
  • CIRKULÄR
    IKEA
    Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • The Home Hotel
    Home
    Uncle Grey
  • Nord DDB
    Chillboards
    Coors Light

Brand experience & activation

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • CIRKULÄR
    IKEA
    Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production, Dentsu x
  • CIRKULÄR
    IKEA
    Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production
  • CIRKULÄR
    IKEA
    Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production
  • Copyrighter
    Copyrigther by Indieframe
    Uncle Grey

Creative strategy

  • Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra
  • Empty Chairs
    Børns Vilkår
    Uncle Grey

Creative commerce

  • CIRKULÄR
    IKEA
    Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production
  • CIRKULÄR
    IKEA
    Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production

Mobile

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Titanium

  • Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.
  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Health & wellness

  • Non-profit / foundation-led education & awareness
    Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra

Outdoor

  • Ambient outdoor
    Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.
  • Single market campaign
    Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.
  • Corporate purpose & social responsibility
    Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.

Digital Craft

  • Real-time contextual content
    Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Data visualisation
    Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue
  • Innovative use of technology
    Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Industry Craft

  • Brand & communications design
    Chillboards
    Coors Light
    Nord DDB m.fl.

Film Craft

  • Direction
    Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co. og New Land
  • Sound design
    Audika – love your ears
    Audika
    &Co. og New Land

Young Lions Print

  • Pernille Reichstein (SeLigeMig) og Nanna Gjerstrup (Hjaltelin Stahl)


Cannes Lions – bureaulisten

  • 110  Virtue
  •  30  Uncle Grey
  •  28  Marketsquare
  •  28  Accenture Song
  •  28  Dentsu X
  •  28  &Co.
  •  24  Nord DDB
  •  22  Orchestra
  •    2  Marvelous

Bureaubiz giver 1 point pr. shortliste, 2 point for bronze, 3 point for sølv, 5 point for guld og 5+5 point for Grand Prix. Cannes Lions tæller (i lighed D&AD) dobbelt. Således får Virtue 20 point for sin Grand Prix.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club