Opdateret nederst i artiklen: Flere bureau-point.
Kreativitet fra Danmark havde sin egen happy hour i Cannes under kreativitets-festivalen. 10 løver sidste år blev til det dobbelte i år: 19 løver + 1 guld.
Danske løver under Cannes Lions:
Grand Prix Guld Sølv Bronze
2021 1 1 4 4
2022 1 2+1 8 8
Guld-regnestykket er 2 guldløver + 1 guld i Young Lions (Design).
Dertil kommer 52 shortlister, hvilket var en håndfuld flere end 2021. De er bestemt også værd at fremhæve, for reglen i Cannes Lions er enkel: 90 pct. af alle indsendelser sorteres fra shortliste-juryerne. Som nomineret er man i Top10 i sin kategori.
Et par danske shortlister fortjener yderligere opmærksomhed – de to i Titanium, hhv. Chillboards fra Nord DDB og Backup Ukraine fra Virtue. Titanium er den absolut ypperste kategori i Cannes Lions, hvor man i øvrigt kun kan blive jurymedlem, hvis man tidligere har været jurypræsident i en af de andre kategorier.
Alt-i-alt et ret overdådigt år set med danske briller. Hver eneste løve er et udtryk for en overbevisende og usædvanlig præstation, og bureauerne bag fortjener anerkendelsen – også selv om det kun er Grand Prix’er og guldløver, som bliver hyldet på scenen ved de i alt fem awardshows i løbet af Cannes Lions-ugen.
Virtue gjorde en stor forskel
Forskellen på 2021 og 2022 kan, hvis man vil forsøge sig med den slags, fortælles med to ord: Backup Ukraine.
Hvis man fjerner de løver, som Virtue vandt med denne case – 1 Grand Prix, 1 guldløve, 4 sølvløver og 4 bronzeløver – så har man samme antal løver og samme fordeling som den samlede danske høst i 2021.
På den måde ligner Cannes Lions sig selv efter at have været fysisk fraværende siden 2019. Der er som oftest en case eller to, der suger markant flere løver til sig end resten af flokken.
Men måske står også dette foran forandring. Philip Thomas, Cannes Lions’ formand, pegede på et pressemøde på, at der på Grand Prix-niveau er langt større spredning, end man hidtil har set. Der er i år ikke en enkelt kampagne eller to, der napper en håndfuld GP’er. Juryerne sidder fysisk adskilt og har ingen anelse om, hvem der er i spil i de andre juryer, og da slet ikke, hvem der vinder Grand Prix.
Cannes Lions 2022 – danske resultater
Grand Prix
Digital craft
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Guld
Media
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Direct
- Cirkulär
Ikea
Accenture Song, Marketsquare og dentsu X
Sølv
Film
- Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra
Direct
- Cirkulär
Ikea
Accenture Song, Marketsquare og dentsu X
Media
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Media
- The resell tag
Samsøe Samsøe
Uncle Grey
PR
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Industry Craft
- Nord DDB
Chillboards
Coors Light
Digital craft
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Brand experience & activation
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Bronzeløve
Social & influencer
- The resell tag
Samsøe Samsøe
Uncle Grey
PR
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Direct
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Outdoor
- Nord DDB
Chillboards
Coors Light
Creative strategy
- Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra - Empty Chairs
Børns Vilkår
Uncle Grey
Mobile
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Brand experience & activation
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Dertil kommer:
Guld
- Young Lions Design
Jonas Hjort og Marcus Mahecha, begge fra Kontrapunkt
Cannes Lions 2022 – danske shortlister
Film
- Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra - Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra - Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra - Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra
SDG
- Take a dump in the ocean (SDG 14: Life below water)
Rent Øresund
Marvelous
PR
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Social & Influencer
- The Resell tag
Samsøe Samsøe
Uncle Grey - The Resell tag
Samsøe Samsøe
Uncle Grey
Media
- The Resell tag
Samsøe Samsøe
Uncle Grey - The Resell tag
Samsøe Samsøe
Uncle Grey - The Resell tag
Samsøe Samsøe
Uncle Grey - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Nord DDB
Chillboards
Coors Light
Direct
- CIRKULÄR
IKEA
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production - CIRKULÄR
IKEA
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - The Home Hotel
Home
Uncle Grey - Nord DDB
Chillboards
Coors Light
Brand experience & activation
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - CIRKULÄR
IKEA
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production, Dentsu x - CIRKULÄR
IKEA
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production - CIRKULÄR
IKEA
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production - Copyrighter
Copyrigther by Indieframe
Uncle Grey
Creative strategy
- Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra - Empty Chairs
Børns Vilkår
Uncle Grey
Creative commerce
- CIRKULÄR
IKEA
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production - CIRKULÄR
IKEA
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production
Mobile
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Titanium
- Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl. - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Health & wellness
- Non-profit / foundation-led education & awareness
Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra
Outdoor
- Ambient outdoor
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl. - Single market campaign
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl. - Corporate purpose & social responsibility
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl.
Digital Craft
- Real-time contextual content
Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Data visualisation
Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Innovative use of technology
Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Industry Craft
- Brand & communications design
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl.
Film Craft
- Direction
Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co. og New Land - Sound design
Audika – love your ears
Audika
&Co. og New Land
Young Lions Print
- Pernille Reichstein (SeLigeMig) og Nanna Gjerstrup (Hjaltelin Stahl)
Cannes Lions – bureaulisten
- 110 Virtue
- 30 Uncle Grey
- 28 Marketsquare
- 28 Accenture Song
- 28 Dentsu X
- 28 &Co.
- 24 Nord DDB
- 22 Orchestra
- 2 Marvelous
Bureaubiz giver 1 point pr. shortliste, 2 point for bronze, 3 point for sølv, 5 point for guld og 5+5 point for Grand Prix. Cannes Lions tæller (i lighed D&AD) dobbelt. Således får Virtue 20 point for sin Grand Prix.