Da SAS efter sommerferien satte gang i en konkurrence om sit mediebudget, lød det på en nordisk pitch.
Siden kom efterårets store historie om spareplan, centralisering og lønnedgang. Nok var der allerede sket en centralisering af marketing, men yderligere centralisering kunne være på vej – og i den sammenhæng forekom mediebudgettet oplagt at styre centralt.
Alligevel tegner der sig nu et billede af en langt mere lokal afgørelse på konkurrencen, hvor resultatet bliver mindst to forskellige bureauer som SAS’ nye samarbejdspartnere.
Ifølge norske Kampanje, så har SAS nu valgt at skifte Mediacom i Norge ud med Mindshare. I Sverige har man så valgt at udskifte Mediacom med Trekronor.
I Danmark er der endnu ikke meldt en afgørelse ud.
“Processen er endnu ikke afsluttet. Vi er i forhandling, men jeg kan ikke sige mere end det,” siger SAS’ danske marketingchef, Robin Kristensen og forklarer, hvorfor valget af mediabureau foregår lokalt.
“Der er fordele og ulemper ved at vælge centralt. Der er væsentlige forskelle fra land til land, når det gælder markedsføring. Det kan f.eks. være inden for lovgivningen men også medie-indkøb foregår meget forskelligt. Vi har derfor vægtet de lokale kompetencer højt, og ladet valget foregå på hvert enkelt marked.”
Uanset udfaldet så er det formentlig en ærgerlig julenyhed for Mediacom i Danmark, som har spillet en markant rolle i håndteringen af SAS. Når Mediacom ikke mere har SAS i alle landene ændres den rolle – men det ændrer ikke på, at bureauer fortsat skal samarbejde på tværs.
“Vi har selvfølgelig en forventning om, at vores bureaupartnere kan samarbejde og udveksle viden, hvor det giver mening – uanset bureautype eller om bureauerne er inden for samme koncern,” siger Robin Kristensen.