Det seneste år begynder at se noget turbulent ud omkring ledelsen af mediabureaugruppen, Mediabrands, som rummer bureauer som Initiative, UM og Marvelous.
For godt et år siden var Initiative og UM i Danmark et bureau under navnet IUM, og her overlod Michael Thim ledelsen af Mediabrands Danmark til Heine Jørgensen for at koncentrere sig om rollen som chef for gruppen i de nordiske og baltiske lande.
Den konstruktion holdt under et år. I starten af i år stod Michael Thim for en omorganisering, hvor han gennemførte en fuldstændig integreret nordisk organisation samtidig med at han i Danmark splittede IUM op i Initiative og UM – og i øvrigt igen overtog ledelsen af gruppen i Danmark ved siden af den overordnede rolle. Det betød så et farvel igen til Heine Jørgensen.
Men nu siger han så helt farvel til gruppen. Michael Thim har valgt at stoppe. Men det, der ligner et noget turbulent forløb, har faktisk en forklaring.
“Jeg sagde faktisk mit job allerede i september, men jeg blev bedt om at stå for gennemførelsen af den nordiske organisation, før jeg stoppede. Derfor blev opsigelsen stillet i bero, og der var ganske få personer, der kendte til den, siger Michael Thim, og fortæller videre:
“Den integrerede nordiske organisation har vi diskuteret i årevis, men den var endnu ikke besluttet i forbindelse med sidste års ledelsesrokade. Beslutningen om at gennemføre den kommer så senere – og det samme gør min beslutning om at ville noget andet.”
Michael Thim vil ikke på nuværende tidspunkt fortælle nærmere om, hvad han har planer om – ud over den officielle udmelding om, at han har stået i spidsen for lanceringen af unikke nordiske bureaukoncepter som MediaPrint, Marvelous, iRetail og Ignite, og at “Det er netop denne form for bureau udvikling og strategiarbejde, der fortsat driver mig, og derfor har jeg valgt, sammen med andre stærke kapaciteter, at starte noget helt nyt på nordisk plan.”
At Michael Thims opsigelse ligger helt tilbage til september betyder, at han reelt stopper allerede med udgangen af april.
Han er en af veteranerne blandt danske mediabureaudirektører. Var han blevet et par måneder længere, ville han have kunnet fejre 20 års jubilæum, idet han overtog ledelsen af IUM i Danmark i sommeren 2001.
”Jeg kom i sin tid fra en stilling som adm. direktør hos Vilstrup Research og min passion har altid været at bygge nyt og udfordre grænserne for, hvad et mediabureau kan tilbyde kunderne. Det har jeg til fulde fået mulighed for i min tid hos IPG Mediabrands,” siger Michael Thim og tilføjer, at han har haft en inspirerende tid i netværket, og at det absolut ikke er tale om et fravalg, men at han i høj grad kommer til at savne sine danske og internationale kolleger gennem mange år i netværket.
Christian Johansen, IPG Mediabrands EMEA CEO, fortæller, at man er i fuld gang med at finde Michael Thims afløser, og at en annoncering er snart forestående.