Overraskende konkurs i 30 år gammelt bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Egenkapitalen var i seneste regnskab på 1,8 mio., men det seneste halve år har imidlertid været så giftigt for Corbiz, at bureauet nu har indgivet konkursbegæring.

30 års fødselsdagen lå rundt om hjørnet, men Corbiz – tidligere WA Reklame og Dafolo – kommer aldrig til at fylde rundt.

Bureauet med 21 medarbejdere og kontorer i Frederikshavn, Hjørring og Aalborg har indgivet konkursbegæring.

Konkursen kommer som noget af en overraskelse, hvis man kigger på de seneste regnskaber. Ganske vist kunne Bureaubiz i december berette om et underskud på 1,658 mio. kr. i Corbiz, men det kom oven på et overskud på godt 200.000 året før.

Og selvom man i regnskabsåret 2009/10 havde et underskud på et par millioner, så rummede seneste regnskab en egenkapital på 1,8 mio. kr., så der var intet, der umiddelbart pegede på noget så drastisk som en lukning af et af Nordjyllands få, store bureauer.

Forklaringen kan givetvis findes i denne udtalelse, som Corbiz’ stifter og adm. direktør, John Chirstensen, har givet Kanal Frederikshavn

”Det er en tom følelse. Vi har ligget vandret for at finde en løsning, men må erkende, at underlaget er forsvundet det seneste halve års tid, hvor vi har mistet flere store kunder.”

Andet halvår 2012 var giftigt for mange bureauer, men har tydeligvis været ekstraordinært hårdt for Corbiz, der bl.a. blev ramt af, at kunder fusionerede med andre virksomheder, uden at man blev det fortsættende reklamebureau.

Nye kunder var kommet til – har John Christensen fortalt Bureaubiz – men de opvejede ikke den mindre aktivitet hos de eksisterende kunder. 

Corbiz købte for halvandet år siden webbureauet Zupport, men indtjeningen kom ikke så hurtigt, som man regnede med. Forrige måned indgik Corbiz et partnerskab med udviklingshuset Novicell, men John Christensen understreger, at dette samarbejde “var helt rigtigt”, og ingen betydning har for konkursbegæringen.