Overraskende resultat: To vindere i bureaukonkurrence

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Fire bureauer dystede om formodet stort detailhandelsbudget. Kunden endte med at vælge to af dem.

Der var otte bureauer, der var fire, der var – nej ikke én, men to tilbage, da Dagrofa-ejede Supergros afgjorde sin konkurrence om hele selskabets private label serie.

Private label spiller en tiltagende rolle for kæderne i dagligvarehandlen. Coop har Änglamark, Dansk Supermarked har Levevis, og Supergros har de sidste fire år sammen med Nørgård Mikkelsen udviklet en lang række produkter.

Men nu sker der altså et bureauskift. Nørgård Mikkelsen valgte nemlig at trække sig, da Supergros besluttede at sende det formodede store budget i konkurrence. Der har været tale om en langstrakt proces, som også har trukket ud – og som altså fik en uventet afslutning.

Supergros har nemlig besluttet at vælge to af de fire bureauer i finalerunden. Fremover bliver det Sunrise og Kontrapunkt, man vil samarbejde med.

Et udfald, som modtages positivt af bureauerne.

“Det er Supergros, der bragte os sammen, men begge bureauer var umiddelbart positive. Vi er i nye tider, hvor det giver mening at samarbejde mere frem for at kæmpe for budgetterne, og vi og Kontrapunkt fandt hurtigt, at vi komplementerer hinanden fint, så 1+1 bliver til 3 for kunden,” siger direktør og partner i Sunrise, Simon Hertz og fortsætter:

“Der er aftalt en overordnet rollefordeling, hvor vi byder ind med vores udviklingskompetence og Kontrapunkt byder ind med deres implementerings-kompetence. Nu skal vi så i gang med at kigge nærmere på opgaverne og definere snitfladerne mere konkret.”

Hos Kontrapunkt siger adm. dir. Thomas Gamst:

“Valget af to bureauer er ikke uvant for os, da vi ofte samarbejder med reklamebureauer, når det drejer sig om consumer brands. Dette bekræfter vores egen opfattelse af, at forskellige bureautyper har komplementerende kernekompetencer, som i samspil kan sikre kunderne og forbrugerne optimale løsninger.”

Michael Rahbek, der er private label chef i SuperGros, fremhæver bl.a. Sunrises stærke fokus på effekt og resultater i Advertising Effectiveness Award, mens Kontrapunkt gennem de seneste 10 år har opbygget et særskilt forretningsområde med fokus på consumer brands. Dette forretningsområde udgør i dag halvdelen af Kontrapunkts forretning, og med håndtering af 3.-6.000 produktemballager om året er Kontrapunkt således også et af landets største emballagedesign-bureauer.

”Vi har valgt en kombination af to bureauer, der komplementerer hinanden særdeles godt og vil kunne levere gode 360 graders løsninger, der kommer til at gøre en forskel for købmændene. Vores ambitioner på Private Label er meget høje og med den rolle, private label kommer til at spille fremadrettet, ligger der en særdeles spændende udfordring for alle parter,” siger Michael Rahbek.

SuperGros a/s er grossist til dagligvaremarkedet samt kiosk- og conveniencemarkedet, og havde i 2011 en nettoomsætning på 16,3 mia. kr. Private label programmet har indtil nu rummet lancering af over 17 private brands, og et godt stykke over 1500 produkter.

SuperGros’ ejer, Dagrofa, står netop nu over for et muligt ejerskifte, idet der er indgået en hensigtserklæring om, at Norgesgruppen skal overtage Skandinavisk Holdings andel på 55 pct.