Størrelsen betød noget, men tilsyneladende ikke alt, da Forsvarets Rekruttering skulle finde et nyt bureau.
I finalen om budgettet på 20 mio. kr. årligt i op til fire år deltog de store bureauer Recommended, Kunde & Co og DDB. Men de blev ikke valgt.
Finalefeltet bestod derudover af &Co samt to konsortier; 1508/Bindslev og Public Communication/RelationshusetGekko, og det er sidstnævnte, der netop har vundet opgaven.
Det hidtidige bureau har været et af Danmarks største, Recommended, og nu skal man altså til at arbejde med et af de mindste, Public Communication. Bureauet havde i kriseåret 2008/09 – ligesom mange andre bureauer – tilbagegang. Deres var på ca. en tredjedel til en bruttoavance på ca. 7,6 mio. kr.
28 bureauer deltog i udbudet, hvor der bl.a. blev lagt vægt på soliditet og bureaustørrelse, fordi Forsvarets ikke ønsker en sårbar samarbejdspartner.
Har I fraveget vægtningen om størrelse?
“Nej, hvis vi var bange for størrelsen, så havde vi naturligvis ikke valgt Public og RelationshusetGekko. De to bureauer har tilsammen 30 medarbejdere, hvilket i vores øjne gør det til tilstrækkeligt stort. Uanset om det er et stort eller lille bureau, så arbejder man sammen med et team på 4-5 personer. Men vi sagde fra begyndelsen, at vi ikke ønskede bureauer, der stort set bestod af en kreativ og en projektleder,” siger Henrik Gram Pedersen, major i Forsvarets Personeltjeneste.
Han tilføjer, at konsortiet er bundet kontraktligt op, så Forsvaret ikke står med håret i postkassen, hvis de to bureauer ikke kan sammen. Men det har de bevist, at de kan, idet de før har arbejdet sammen om store opgaver.
Public Communication betegner sig selv som et holdningsbureau og har i kundeporteføljen alt overvejende offentlige kunder. I august sidste år fik bureauet en ny højt profileret kreativ direktør i form af Hanne Schmidt, den tidligere partner i Propaganda McCann.
RelationshusetGekko er på banen, fordi Forsvaret har en erkendt svaghed i relationsmarkedsføring.
“I udbudsmaterialet lagde vi også vægt på relationskomptencer. Det er ikke tandpasta, vi sælger, men uddannelser, og netop i forbindelse med uddannelsesvalg spiller dialog en stor rolle. Men det er samtidig et område, hvor vi kan måle, at vi ikke står så stærkt,” siger Henrik Gram Pedersen.
Hos de to vindende bureauer er der – næppe så overraskende – stor glæde over udsigten til samarbejdet med Forsvarets Rekruttering. I en fælles meddelelse hæfter Public Communication og RelationshusetGekko sig ved, at Forsvaret skifter fra ét fullservicebureau til specialister i holdningskommunikation og relationsmarkedsføring
Maraia Furbo, adm. direktør i RelationshusetGekko, udtrykker det således:
“Vi kan kun bifalde, at Forsvarets Rekruttering nu fravælger at indkøbe en kompleks specialiseret ydelse hos et fullservicebureau.”
For Hanne Schmidt, kreativ direktør i Public Communication, ligger Forsvars-samarbejdet lige for, når man nu er et holdningsbureau.
“Hvis man som ung vælger en uddannelse i Forsvaret, så sker det på baggrund af holdning. Samtidig er vi bevidste om, at vi skal navigere i en kontekst præget af alvor og politiske interesser. I forhold til målgruppen gælder det om at kommunikere de særlige værdier, som Forsvaret rummer, og komme om bag paraderne. Der er med andre ord tale om klassisk holdningskommunikation,” siger Hanne Schmidt.
Over for Bureaubiz vil hun ikke udelukke, at den nye kunde kan medføre nyansættelser hos Public – dog ikke i forbindelse med selve opgaverne for Forsvaret.
“Vi har allerede sat teamet med de rigtige folk. Public og RelationshusetGekko har arbejdet sammen før, men nu blander vi virkelig blod. Vi har arbejdet tæt sammen siden tilbudsgivningen, og fremover kommer bureauerne til at flyde tæt sammen,” siger Hanne Schmidt.
I en officiel meddelelse fra Forsvarets Rekruttering begrundes valget af de to bureauer således:
“Det høje niveau i tilbuddene har gjort valget af fremtidig samarbejdspartner vanskeligt, men når vi går ned i detaljen, så er der én som byder på mere end de andre – konsortiet Public Communication og RelationshusetGekko. Udbudsarbejdet gav os en erkendelse af, at vi har et behov for at blive udfordret på nye måder og fra nye vinkler, således vi forsat kan udvikle rekrutteringen og sikre Forsvaret kvalificerede medarbejdere”, siger oberstløjtnant og chef for Forsvarets Rekruttering, Bo Engelbreth.
Han benytter samtidig lejligheden til at takke den hidtidige bureaupartner.
“Forsvarets Rekruttering har haft et yderst konstruktivt og positivt samarbejde med reklamebureauet Recommended gennem en del år, men udbuddet har åbnet op for nye tilgange til den kommende rekruttering, hvilket har resulteret i en ny samarbejdspartner,” siger Bo Engelbreth.