Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

To bureauer dystede om Irma. Men ingen af dem kom helt i mål og i stedet blev et tredje bureau trukket ind i manegen.

Irma sadlede om lige før mållinien, da kæden skulle vælge nyt kreativt bureau.

Udgangspunktet var, at valget stod mellem Republica og Fireball og for tre uger siden ventedes afgørelsen i løbet af en uges tid.

Det trak dog ud, og nu viser det sig, at man i stedet valgte et helt tredje bureau – nemlig Mensch.

“Mensch var med i dialogen i den indledende fase, men blev sorteret fra, hvorefter vi koncentrerede os om Republica og Fireball. Begge bureauer har lavet et stort og godt arbejde og leveret oplæg med mange kvaliteter,” siger Irmas marketingchef Gitte Matzen og fortsætter:

“Men da vi stod foran afgørelsen, måtte vi konstatere, at vi ikke kom helt i mål med nogen af oplæggene, og det var vigtigt for os at have den følelse. Derfor overvejede vi, hvad vi så skulle gøre.”

Resultatet blev så, at dialogen blev genoptaget med Mensch, men som altså er blevet valgt uden at have leveret et oplæg.

“Alfred Josefsen (Irmas adm. dir., red.) og Frederik Preisler har haft en dialog, som har været båret af en form for åndsfællesskab, uden at den har været rettet mod et egentligt samarbejde. Da vi så stod i en situation, hvor vi måtte overveje, hvilke alternativer vi havde, besluttede vi at tage en mere konkret dialog med Mensch, og der fik vi en stærk tro på, at de var de rigtige til at hjælpe os,” siger Gitte Matzen og fortsætter:

“Jeg er utrolig glad for det store bidrag både Republica og Fireball har ydet i deres store arbejde, der i høj grad har været skabende for den rejse, vi har været ude på igennem denne proces. Men det er samtidig vigtigt for os at etablere en løsning, som giver os den rigtige mavefornemmelse og som tjener Irmas bedste.”

Det slår dog ingen skår i glæden hos Frederik Preisler over at have fået Irma, at bureauet nærmest er kommet ind fra reservebænken.

“Vi har i en årrække arbejdet for ISO, som på mange måder havde den samme position som Irma har nu. Derfor er Irma det naturlige sted for os at sætte den viden og erfaring, vi har om dagligvaremarkedet, i spil. Vi mener sådan set, at Irma hører til hos os,” siger Frederiks Preisler.

Irma samarbejder i forvejen med Republica om tilbudsaviserne, hvilket der ikke ændres på.

Irma samarbejdede i en årrække med Umwelt, og samarbejdet udløste bl.a. en Advertising Effectiveness Award. Samarbejdet blev dog stoppet af Umwelt sidste forår, og siden har Irma været uden bureau til den overordnede branding.

Kommentarer

  1. Ikke et ondt ord om Mensch … men hvor slatten og uprofessionel kan en “bureaukonkurrence” efterhånden blive?

  2. Hold nu kæft hvor det stinker. Irma burde skamme sig. Håber marketingchefen leder efter nyt arbejde

  3. Hov.

    Først stort tillykke til Mensch.

    Tror helt sikkert Preisler & Co. kommer til at kunne viderføre den gode linie Umwelt fik startet for et par år siden med Helle Julin og Hermanns intelligente ideer og velsmurte penne.

    Glæder mig allerede.

    Når det så er sagt så vil jeg godtnok ikke håbe at det er rigtigt at Republica og Fireball (som jeg har hørt) ikke er blevet kompenseret for deres indsats.

    Det er ganske enkelt for sølle af en virksomhed der præidker god smag, kvalitet og er med helt fremme i Fairtradekoret…

    På den anden side kan de jo nå det endnu.

  4. Det virker som om der er meget lidt etik og god smag over den her ‘bureaukonkurrence’. Trist at se at Alfred er røget ned fra sin piedestal og blevet en ligegyldig købmand.

  5. Det er jo bare som bureau, at notere sig Irma og deres folk her i artiklen i den sorte bog over folk man skal holde sig væk fra i fremtiden.

  6. Ej hvor er det skuffende. Og så Irma? Man skulle tro de var nogen der gik op i at opføre sig ordentligt. Det virker lidt som om at der er nogen bureauer og en marketingchef der er blevet faldet i ryggen. Gider man at købe uærlige varer mere?

  7. Hvor må det være tamt at have knoklet for det pitch!
    Mega dårlig stil Irma.
    Svært at gennemskue om det er Gitte eller Alfred der er “den onde” eller bare dem begge i forening…
    Jeg håber deres andre vareleverandører bliver behandlet bedre end de åbenbart behandler bureauer…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club