Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Samtidig glæder adm. dir. Steen Holm sig lige så meget over et nøgletal mere: andelen af lokalt arbejde er stærkt stigende.

Steen Holm tiltrådte i 2003 som adm. dir. for fusionen mellem Courage og Euro RSCG. Siden er gået en lang rejse, hvor han har måttet levere en stribe underskud, og der er blevet sat et betydeligt millionbeløb til.

Nu er situationen vendt. Bureauet er godt nok blevet anseligt mindre, men for første gang i fusionens historie skal bundlinien skrives med sorte tal. Det sker oven på et år med markant vækst i bruttoavancen i forhold til 2006.

“Det år var vores annus horribilis”, siger Steen Holm, som samtidig glæder sig over et andet nøgletal.

“Andelen af lokalt arbejde er stærkt stigende, og vil komme over 50 pct. i 2009. De internationale kunder er vigtige for os, og har jo medvirket til, at vi er her endnu, men de lokale kunder betyder meget for vores evne til at tiltrække medarbejdere og give os en profil på markedet”, siger Steen Holm.

Er der en ting, han har lært gennem processen, så er de betydningen af mennesker.

“I virkeligheden er min opgave at sætte det rette hold af medarbejdere og kunder. Kald mig chef for relationer. Og når du på grund af en blødende økonomi skal til at skille dig af med folk, så skiller du dig også af med lokale kunder, som har relationer til de folk, og du skal reelt til at sætte et helt nyt hold af medarbejdere og kunder samtidig med, at du skal sikre, at de internationale kunder fortsat kan være tilfredse med samarbejdet”, siger Steen Holm.

Nøgletal for Euro RSCG

  • Bruttoavance* 12,0 mio. kr. (+50 pct.)
  • Bruttoavance pr. medarbejder 666.667 kr. (+25 pct.)
  • Lønandel 70 (100)
  • Resultat af primær drift 1,006 mio. kr. (-2,049 mio. kr.)
  • (*Andre eksterne omkostninger er estimeret af Bureaubiz)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club