Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Dansk økonomi befinder sig i ukendt farvand, og krisen er så omfattende, at generelt negative konsekvenser er uundgåelige.

Det er jo gået meget godt indtil nu, så vil kommunikationsbranchen overhovedet blive ramt af finanskrisen?

Mange synes at være skeptiske og bevare optimismen, men i går sgde Steffen Lüders fra GCI Mannov det, som mange måske prøver at ignorere: finanskrisen er så alvorlig, at den vil sprede sig som ringe i vandet og derfor venter der et hårdt år for kommunikationsbranchen.

Og i dag siger overvismand Peter Birch Sørensen det samme til Børsen:

“Gennemslaget fra tidligere finanskriser på andre landes økonomier har varieret meget. Der er eksempler på kriser, som slet ikke er slået igennem på realøkonomien. Denne gang undgår vi det ikke, fordi krisen er så omfattende”, siger Peter Birch Sørensen til Børsen.

Avisen fortæller desuden om en ny analyse fra IMF (International Monetary Fund), der viser, at økonomiske nedture erfaringsmæssigt er dobbelt så kraftige, når de kommer som følge af en finanskrise i forhold til, at det er andre faktorer, der har udløst dem.

Peter Birch Sørensen gør opmærksom på, at vi i Danmark ikke har haft en finanskrise i mange årtier, og derfor er der en ekstra ubekendt faktor, når man skal vurdere de mulige konsekvenser.

Senest var det dot.com boblen, der udløste en nedtur, men som Steffen Lüders i går sagde, så er dette en flodbølge og dot.com boblen en krusning.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club