I marts var Toms i skudlinjen, da tv-programmet Chokoladens mørke side så på de slavelignende forhold, som børn arbejder under i plantagerne i Elfenbenskysten. Her opererer amerikanske Cargill, som Toms køber en mindre del af sine råvarer af.
Men siden 2009 har Toms købt alle sine kakaobønner i tre distrikter i Ghana, bl.a. fordi bønnerne kan spores og dermed angive den præcise placering af indkøbene. Og tilbage i 2006 tog man hul på et forskningsprojekt, Cocoa Research Institute of Ghana, der året efter blev rullet ud til 80 farmere. Samme år blev koncernen – ved Galle&Jessen – involveret i et skoleprojekt, ligeledes i Ghana.
Det er den historie, der nu fortælles via pålægschokolade. Galle&Jessen har sammen med marketingbureauet Fireball lanceret en langsigtet kampagne for danskernes foretrukne pålægschokolade med udgangspunkt i det sociale og økonomiske arbejde, der udføres i Ghana.
Under kampagnetitlen Ghana Tur/Retur slår Galle&Jessen på, at når man vælger pålægschokolade, støtter man aktivt det arbejde, som Toms udfører i Ghana.
“Toms har i en årrække arbejdet seriøst med CSR. Specielt når det kommer til et aktivt engagement i de regioner, hvor deres råvarer kommer fra. De har for længst taget et stort ansvar, og vi mente, at tiden var inde til at fortælle den historie. Indtil nu har den været godt gemt væk på hjemmesiden, men nu skal den altså ud på hylden, ud på produkterne,” siger Anthony Aconis, adm. direktør i Fireball.
Som en del af kampagnen har Galle&Jessen lanceret et site med et online spil, hvor brugeren skal styre en figur – Kalle Kakaofrugt, såmænd – gennem flere af de processer, der indgår i den rigtige kakaoproduktion. Udover spillet på hjemmesiden vil Galle&Jessen bruge facebooksiden Ghana Tur Retur til løbende at fortælle om udviklingen i de områder i Ghana, som Toms er med til at udvikle.
“Vi ønsker, at Toms substantielle arbejde og indsats i Ghana skal indgå i forbrugernes overvejelser, når de står foran hylden. Den korteste vej er simpelthen at lade produktet fortælle historien,” siger Gitte Korsholm Kristoffersen, brand manager for Galle&Jessen.