Par No. 1: Ikke flere livliner til Scanad

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Par No. 1 har nok at gøre med de bureauer, man ejer 100 pct., og det betyder, at man ikke mere ville være sikkerhedsnet for 51 pct. ejede Scanad.

Selvom Par No. 1 ejer 51 pct. af Scanad med afdelinger i Århus og Odense, så er der grænser for, hvor langt gruppen kan agere sikkerhedsnet. Bl.a. når man har sine egne problemer at slås med.

Derfor har gruppen nu reelt trukket sikkerhedsnettet og overladt Scanad til at klare sine egne problemer, hvilket har medført, at bureauet er sendt i rekonstruktion – sådan hedder det efter en ny lovgivning. Tidligere ville det formentlig have stået som en betalingsstandsning.

Par No. 1’s adm. dir., Jørgen Hansen siger, at bestyrelsen har besluttet at koncentrere sig om de bureauer, man ejer 100 pct. – hvilket er Ålborg, Viborg, København og Riga.

Det københavnske bureau, Reklamebureauet Os ejer man 70-80 pct. af, men her er der fortsat fuld opbakning.

“Vi har vurderet situationen løbende og har også hjulpet undervejs. Fusionen af Par No. 1 i Århus og Scanad har været hård og kostet mange penge, og der er grænser for, hvor langt vores kassekredit rækker. Derfor har vi besluttet at koncentrere os om de bureauer, vi ejer 100 pct.,” siger Jørgen Hansen og tilføjer, at heller ikke bureauets bankforbindelse ønskede at gå længere.

Ifølge Scanads adm. dir., Robert Rasmussen, der ejer de resterende 49 pct. er det likviditetsproblemer, der har udløst rekonstruktionen. Bureauet har været gennem nogle turbulente år og kom ud af 2009 med et underskud på 4,6 mio. kr.

Jørgen Hansen erkender, at der selvfølgelig er en regning i forbindelse med rekonstruktionen, og at det selvfølgelig ikke kan undgås, at det vil gå ud over kreditorer.

“Men vi er selv den største kreditor, og Robert er den næststørste. Desuden er det min oplevelse, at leverandører og kunder har reageret positivt,” siger Jørgen Hansen.

Han mener heller ikke, at det vil belaste Par No. 1 navnet, at man har valgt at lade et 51 pct. ejet datterselskab stå på egne ben.

“Der er reelt stor forskel på både brand og kundekreds mellem Par No. 1 og Scanad,” siger Jørgen Hansen – som dog samtidig erkender, at det selvfølgelig vil være træls, hvis ikke gruppen er repræsenteret i Århus og Odense.

“Jeg har dog en stor tiltro til, at det vil lykkes med en rekonstruktion, og der er allerede foretaget en række ting, så det ser mere lyst ud. Men skulle det mod forventning ikke lykkes, så kan vi sagtens fungere med afsæt i Ålborg, Riga og København. Alt andet lige er København den vigtigste placering,” siger Jørgen Hansen.

Par No. 1 har de sidste to regnskabsår tabt i alt 16 mio. kr. og Jørgen Hansen oplyser, at heller ikke 2010 bliver noget at prale med. Derfor er der taget en række initiativer her i starten af 2011, hvor der er solgt fra og foretaget afskedigelser over en bred kam.

“Så vi er i balance nu, og Reklamebureauet Os har også vist en fin udvikling” siger Jørgen Hansen og tilføjer, at man rent faktisk også har ansat. Men det er sket i Riga.

Par No. 1 har netop solgt sine udstillingsaktiviteter fra og besluttet at lukke mere eller mindre ned i Viborg.

“Vi vil beholde en lille gruppe, men det kan ikke forsvares at have et full-service bureau med fokus på landsdækkende kunder i Viborg,” siger Jørgen Hansen.