Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

20 bureauer med trekvart milliard i bruttoavance har aflagt regnskab, og til sammen har de opnået en vækst på hele 38 pct., viser Bureaubiz-analyse.

Skal man tage 20 bureauer med skæve regnskabsår som en tendens, så vil vi her i foråret komme til at opleve et paradoks.

Det vil tilsyneladende gå rigtig godt for bureau-branchen, og vi vil komme til at opleve mange bureauer, der afleverer gode regnskaber.

Men det vil ske samtidig med, at den værste globale økonomiske krise i 70 år raser, og det vil efterlade regnskaberne som ren historie-skrivning. Godt nok kan man sige, at et godt regnskab kan indikere, at et bureau er godt rustet til at håndtere krisen, men nu’et kan vise sig at være fundamentalt anderledes end tallene for sidste år.

Nøgletallene for de 20 bureauer er dog heller ikke uden torne i forhold til at være rustet til dårligere tider. Lønandelen omkring 61 er ikke forbedret, og desuden er lønningerne steget ganske meget. Den gennemsnitlige personaleomkostning er steget med næsten 8 pct. Den primære drift pr. ansat er faldet lidt.

For bureauer, der har kalenderår som regnskabsår, kan der selvfølgelig være sket noget i den sidste del af året, som har nået at påvirke regnskabet, men der er en god chance for, at det kun er begrænset, og derfor ikke vil stoppe en lind strøm af gode regnskaber.

Regnskaber kan således også tages som udtryk for, hvor hurtigt og pludseligt, krisen er kommet væltende.

Desuden ser det ikke ud til, at annoncørerne meget hurtigt har skåret hårdt på, hvad de lægger af honorarer hos bureauerne. Det er i hvert fald de meldinger, Bureaubiz får. Trends-analyserne fortæller, at der bliver skåret på mediebudgetterne, men selv her i begyndelsen af året kan man fortsat høre mange bureauer tale om travlhed. Der er sket noget – men tilsyneladende ikke så dramatisk som den generelle krise kan antyde.

Det helt store problem for mange bureau-direktører er dog – sikkert lige som mange andre erhvervsledere – at komme med kvalificerede forecasts, som de kan planlægge efter.

Nøgletal for 20 bureauer

  • Bruttoavance 739,845 mio. kr. +38 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 781.251 kr. +7 pct.
  • Gennemsnitsløn 476.601 kr. +8 pct.
  • Lønandel 61 (61)
  • Resultat af primær drift 106,313 mio. kr. +23 pct.
  • Primær drift pr. medarbejder 112.263 kr. -3,5 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club