Af Benjamin Rud Elberth, digital politisk kommunikatør

Klumme: De tilbagevendende SF’ere kan med stærke SFU i ryggen mobilisere noget, der ligner en aktivistisk valgkamp på nettet.

Analysen af SF er den sjette i rækken af analyser over de politiske partiers webstrategier fra Benjamin Rud Elberths hånd. Links til analyse af de øvrige partiers webstrategier er i bunden af artiklen. Her er analysen af SF.

SOCIALISTISK FOLKEPARTI

Der er optursstemning i SF.

Meningsmålingerne er begyndt at rette sig en smule, granatchok efter nærdødsoplevelser i vinter er ved at blive til en identitet blandt ‘the last filthy few’, at de stadig er levende, og kampagnemæssigt førte de faktisk en rigtig stærk digital EP-kampagne med talende valgplakater og bl.a. Snapchat-Teis, der hamrede en suppleantplads hjem med stærk webkampagne og i øvrigt også er Folketingskandidat.

Pia Olsen Dyhr er i øjeblikket mest svarende partileder, og tog oven i købet Folkemødets dialogpris med sig hjem fra en række gode debatter.

Sekretariatet tegnes især af folk, der har siddet i ministerier og har prøvet det pres, der følger med fra journalisterne – nu skal de bare finde ud af strategisk, hvordan de skal køre den digitale valgkamp, og det er de i gang med.

På Facebook er stadig flere MF’er i højt aktivitetsniveau. Özlem Cekic er en debatmaskine, Pia Olsen Dyhr, Jonas Dahl og Karina Lorentzen er rigtig godt med.

Til gengæld er partiet tømt for store navne. Det vil være ganske få navne, der vækker genklang hos danskerne, og der er navne, som danskerne vil huske for politiske slagsmål som Karsten Hønge og Lisbeth Bech Poulsen, der, da krisen kradsede mest, hængte det beskidte vasketøj til tørre i fuld offentlighed.

Ser man ordentligt efter i de skumle afkroge af Facebook er skaden internt dog ikke større, end at de to kan mobbe hinanden med, hvis hold blev danske mestre i fodbold.

Største styrker
Debat og likeability. De tilbagevendende SF’ere kan godt med stærke SFU i ryggen mobilisere noget, der ligner en aktivistisk valgkamp på nettet.

Men der er masser af arbejde, der skal gøres. Og så har de en styrke i, at de lige har ført en valgkamp, hvor de turde noget, og blev præmieret i pressen for det. Det tyder på, at de kan hive fine kampagner op af hatten.

Største svagheder
Tid og kendisfaktor. SF er lige nu et parti under ombygning og opbygning. Sekretariatet og ny ledelse har først lige sat sig i stolen, og kan nu efter EP-valg og Folkemøde bruge sommeren til at få banket noget på benene.

Det kræver ekstremt arbejde – SF mangler blandt andet hele den digitale lobbyisme, hvor de bruger sociale medier til at guide journalister og sætte benzin på gode sager, og grus i maskineriet på dårlige. Der mangler et stort stykke strategi-arbejde. Og det skal gå stærkt.

Hvad skal der til
Hele pakken. Udformning af en reel digital strategi, kampagne og digitalt tryk fra nu og frem til dagene efter Folketingsvalget, når det kommer, med massiv træning af ledelse, kandidater, kampagnefolk og webteam.

Alt ser lige nu ud til at skulle opfindes fra bunden, så SF kan blive konkurrencedygtige ift. andre partier, der hver eneste dag lægger massive digitale tryk.

Hvad kommer vi til at se
Nogle af de samme takter, som vi så i deres EP-valg. Mon ikke de talende valgplakater bliver forfinet og sat i ny kontekst?

Og så kommer vi til at se, at SF langsomt begynder at hverve flere fans til deres politikere, og at de træder ind i den digitale meningsudveksling, der foregår på Twitter.

Resten er fuldkommen umuligt at spå om. SF er i tænke-modus lige nu og er først ved at lægge skinnerne. De har brug for al den tid, de kan få og håber på et valg i september 2015.

Her kan du læse analysen af webstrategierne for Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, RadikaleKonservative og Enhedslisten.

Benjamin Rud Elberth er digital (politisk) kommunikatør, rådgiver og digital chef i Geelmuyden Kiese samt aktiv med updates på de sociale medier.

Kommentarer

  1. Har lidt svært ved at se, hvad ovenstående har at gøre med en web-strategi. Som vel egentlig burde hedde digital-strategi, skal man gå op i begreber. Og måske i virkeligheden siger mere om dét bureau’s digitale modenhed, som har udfærdiget analysen, end så meget andet…

    Ovenstående artikel handler mere om kandidater, partiets rekruttering og generelle styrke, end om deres egentlige tilstedeværelse i de digitale kanaler. Eller er det bare mig?

    Eksempelvis har SF fået et helt nye, modigt og responsive website, som har styrke i, at være både engagerende igennem stærk social integration, men også visuelt enkelt og fokus på hovedbudskaber og menneskerne.
    (kender sitet ret godt og processen der til) 🙂
    Desuden var de det første parti i Danmark til at lave interaktive valgplakater, hvad var lidt af en revolution i den “branche”.
    SF opruster generelt fokus på sociale kanaler og har strategien på plads bagved.
    Så kan det godt være de mangler et par stærke spidskandidater eller to – men det er en helt anden snak og ikke noget at gøre med web-strategi (digital strategi) som er overskriften her!
    Digitalt er de vel det parti i DK der står stærkest pt. hvad kun kan være med til at rejse og forny dem. Hvad de HELT rigtigt har brug for.

  2. Hej Thomas

    De talende valgplakater er nævnt flere steder i analysen, der ligger i sin helhed på elberth.dk, ligesom jeg selv har fremhævet dem både på DR og Tv2.

    Jeg tror, med al respekt, at jeg ved lige så meget om, hvor langt SF er med deres digitale strategi, som du lader til at gøre. Jeg har ikke gættet, da jeg skrev analysen, men har indhentet viden direkte fra partiet selv. SF er ikke i nærheden af at være stærkest digitalt. Et responsivt website afgør ikke en valgkamp. Det ved de også godt hos SF selv.

    Benjamin (tidligere digital chef hos S)

  3. Hej Benjamin,

    Nu er det slet ikke din analyse jeg miskrediter. Det er alene overskriften, kombineret med indholdet her i artiklen, som jeg synes er misvisende.
    Og enig i din kommentar omkring Responsive alene igen ting gør. Men at der skal en stærk og fokuseret strategi til for at man kan tale om en stærk digital tilstedeværelse.

    At jeg så har misset at der ligger en større analyse bag er min beklagelse, eller….
    For har lige læste det hele igennem igen og jeg finder hverken link til den samlende analyse, men kun til andre artikler her på Bureaubiz.
    Men det kan jeg måske ikke klantre dig for, men Bureaubiz?
    🙂

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club