Partnere i Raffinaderiet bryder ud og stifter eget bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det nye bureau vil fokusere på værdikommunikation – og vil fortsat samarbejde med Raffinaderiet.

Lysten til at arbejde i en anden retning end den, som Raffinaderiet følger, er drivkraften bag, at to af bureauets partnere nu er brudt ud og har stiftet deres eget bureau.

Der er tale om kreativ direktør Mogens Damgaard og senior AD’er Nele Normann. Det nye bureau får navnet Farmen.

“Raffinaderiet er meget BtB orienteret, mens vi har et ønske om at arbejde med en anden form kommunikation. Derfor har vi valgt at stifte vores eget. Men vi er rigtig gode venner og har lavet en samarbejdsaftale med Raffinaderiet. Så vi vil forsat være en del af teamet på nogle af bureauets kunder,” siger Mogens Damgaard.

Hans og Nele Normanns fokus er værdibaseret kommunikation, som kan bruges i virksomheders markedsføring lige fra branding til salgskampagner.

Målet er at bygge platforme op, som virksomhederne kan fortælle gode historier fra – og samtidig se det på vækstkurven.

“Når man i dag ser på for eksempel CSR-kommunikationen, står den alene og bliver præsenteret i en dødssyg rapport. Salgskampagnerne er lige så isolerede og ensidige. Vi vil få tingene til at hænge sammen, siger Mogens Damgaard.

Ud over erfaring med de klassiske bureaudiscipliner har han også erfaring med de mere bløde sider – bl.a. fra et job som fundraisingchef hos Røde Kors.

“Den økonomiske krise og psykologien omkring den har været godt for noget. Den ligegyldige og opblæste kommunikation er væk. Men den ny puritanske og salgstaktiske kommunikation, som kom i stedet, tror vi, at både forbrugere og virksomheder er ved at være lidt trætte af. De er klar til værdier,” siger Nele Normann.

Hos Raffinaderiet er der ikke umiddelbart udsigt til, at man skal finde en ny kreativ direktør.

“Dels har vi en samarbejdsaftale med Mogens og Nele, dels består vores kreative afdeling overvejende af seniorer, der er meget selvkørende, så vi er på plads, som situationen er lige nu,” siger adm. dir. Mette Hegelund.