Af Peter Engholm 25@mail.dk

Hello Groups otte ejere har taget egen medicin og skudt penge i et nyt koncept: Kødbyens Fiskebar, der er blevet en spontan succes. Nu følger en underground DJ-bar.

“Vil I have jeres løn udbetalt i kroner eller fiskerestauranter?”

Stifter og adm. direktør i Hello Group, Jakob Langemark, stillede et usædvanligt spørgsmål til bureauets partnere – og deres svar var ‘fiskerestauranter’.

Nu ejer folkene bag Hello Group så knap halvdelen af Kødbyens Fiskebar i København, der er blevet til på initiativ af makkerparret Anders Selmer, der har en fortid på Michelinstjernekrydseren Noma, og Bagge Algreen-Ussing.

Vejen fra web til fisk virker ikke som den mest lige vej …

“Når man ser et godt koncept, så lad ikke være med at overgive dig. Der er 60 sushirestauranter i København og et par fiskerestauranter med fiskebestik og knold i nakken. Dette koncept punkterer ideen om, at en seafoodbar er et sted for de nyrige,og at en fiskerestaurant er et konservativt sted for jubilæer og 50-årsfødselsdage. Og så lige midt i Kødbyen,” siger Jakob Langemark.

Restauranten serverer ikke bare fisk, men repræsenterer også bureauets egen filosofi.

“Normalt er vi rådgivere for andre om, hvordan de for mest ud af deres marketingbudgetter f.eks. i forbindelse med en lancering. Her tager vi vores egen medicin, for egen risiko.,” siger Jakob Langemark.

Risikerer tekstforfatteren at gå ned i løn, hvis der bliver solgt for få østers i Kødbyen?

“Nej, vi kaster ikke terninger med bureauet. Hvis det skulle blive en dårlig forretning, så er det partnernes egne sparepenge, ikke bureauets,” siger Jakob Langemark.

Hello Group har leveret website og “lidt hype” til Fiskebaren, men har ikke pillet afgørende i det oprindelige koncept.

“Mange kommer med en idé i tasken og tror, at 80-90 pct. af vejen til millionerne er gjort, nu hvor ideen er udtænkt. Men ideer er som løbesko – det går lettere, hvis de er gode, men de kommer ikke i mål af sig selv. Det er mennesker, der gør arbejdet. Og de to gutter bag ideen har i den grad den rigtige indstilling – og et kæmpe netværk,” siger Jakob Langemark.

Restauranten har i sin korte levetid været i NY Times, et par store australske aviser har lige været forbi og tage billeder, og både Berlingske og JP givet den fem stjerner.

“Fiskebaren må sige nej til en masse nye, fordi der er rift om bordene – det er sjovt … selvfølgelig ikke at afvise gæster, men at det går så godt,” siger Jakob Langemark.

I tillæg har ejerkredsen bag Fiskebaren overtaget den oprindelige slagterbodega Mesteren & Lærlingen, der ligger ved siden af.

“Vi har kørt 14 dages tid under radaren og åbnede officielt i forgårs – i samarbejde med DJ-kollektivet Den Sorte Skole. Der blev solgt 16 fustager øl – på en onsdag! Jeg kan stadig blive imponeret over de sociale mediers hastighed. Det blev annonceret via Twitter og Facebook og var ude overalt i løbet af ingen tid,” siger Jakob Langemark, der har taget koncept-tænkehatten på:

“Hele lejemålet er uopsigeligt fra Københavns Kommune de næste ti år, men der er krav om, at der også skal serveres mad i Mesteren & Lærlingen. Vi har dispensation til at køre udelukkende som bar indtil nytår, og så skal vi finde på et koncept – det bliver spændende.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club