Wibroe, Duckert & Partners vil flytte sig væk fra den klassiske reklameindustri og skal være et senior- og rådgivningstungt bureau. Det betyder bl.a. et farvel til egen film-produktion, og det er et betydeligt opgør med den hidtidige forretningsmodel – både hos Partners men også hos andre bureauer, der med egne filmselskaber har sat sig tungt på produktionen af reklamefilm i Danmark. til stor irritation for de private produktions-selskaber.
Den nye strategi fremlægges af adm. dir. Louise Knauer i et stort interview i Børsen i dag.
”Fremtiden, som jeg ser den, er at marketing skal gøres til en forretning i forretningen og et direktionsanliggende, og det er kernen i vores nye mission. Det betyder, at vi ikke længere vil have filmproduktion i huset, og at vi også siger farvel til funktioner som rentegnere og billedbehandlere. På den måde betaler kunden sit senior team for rådgivning og kvalitetssikring, men ikke for fysisk eksekvering eller produktion”, siger hun til avisen.
Hun siger samtidig, at en af de ting bureauet har gjort forkert, er at have accepteret at være ordremodtager i en produktions- og priskrig, som har presset reklamebranchen ud på kanten.
Men det skal være slut nu – i hvert fald hos Partners – der fremover vil satse på tunge seniorrådgivere som Jan Duckert selv, der som hovedaktionær ellers har haft en tilbagetrukket rolle den senere tid.
Han skal ud til kunderne for at vinde strategiske opgaver til bureauet sammen med bl.a. Tina Ravn og Christian Nielsen – hvis bureau, De Allierede netop er købt af Partners – samt andre nytilkomne seniorfolk, som bl.a. Jonathan Wichmann (tidl. Maersk) og Heidi Skovhus (tidl. DDB).
Den nye strategi får pæne ord med på vejen fra Dan Hestbæk fra Hestbæk Consult. Han siger til Børsen, at Partners har navnet og relationerne til at kunne fortælle den nye historie. Men let bliver det ikke.
“Det skal i hvert fald beviseliggøres, og hun skal nok gøre det via deres eksisterende kunder, før nye kunder vil købe ind på det,” siger Dan Hestbæk til Børsen Online.
Konsekvenserne af den ændrede strategi er, at ni ud af 44 medarbejdere fyres.
(Børsen Mediemarked, p. 8-9 samt Børsen Online).