Partners har problemer med at tiltrække folk

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bureauet har både svært ved at finde gode folk og tiltrække dem der er, fortæller Bjarne Spellerberg.

Sidste år mistede Wibroe, Duckert & Partners otte kreative på 7-8 måneder. En enkelt er siden vendt tilbage, men det var under alle omstændigheder en usædvanlig afgang for et bureau som Partners.

Nu viser det sig, at bureauet også har svært ved at tiltrække folk. Det fremgår af et interview med adm. dir. Bjarne Spellerberg til Markedsføring.

Heri siger han, at bureauet kommer ud med et pænt årsregnskab, men at man har problemer med at finde gode folk. Det karakteriseres som et luksus-problem.

“De folk, vi søger hænger tilsyneladende ikke på træerne i den danske reklamebranche. Vi har få, men store kunder, og de har brug for senior kompetencer. Vi har en sund forretning og har plads til folk, som kan vise os og vores kunder nye veje,” siger han. Det hedder videre, at “Partners har et varemærke og en historie, som måske afholder nogen fra at søge hen til huset i Vester Farimagsgade.”

Bjarne Spellerberg mener dog det beror på en misforståelse og forklaringen lyder:

“Partners har aldrig fulgt en formel, men har altid afspejlet talentet hos de mennesker, der arbejdede for os på et givent tidspunkt. Vi kan til gengæld få øje på mange dygtige mennesker ude i branchen, men ser alt for sjældent det endelige produkt af deres arbejde afspejle deres evner. Deres indsats forsvinder desværre i kompromisser og risikominimering, og det er det, som vi prøver og undgå på Partners.”

At det kan være svært at finde gode folk, er Bates Y&R’s adm. dir. Jacob Hastedt, ganske enig i. Men han har svært ved at se det som et luksus-problem.

“For mig er det et rimeligt alvorligt problem, hvis man ikke kan tiltrække gode folk,” siger han og fortsætter:

“Der er ingen tvivl om, at de bedste folk, kan vælge og vrage, og derfor skal der arbejdes meget på at få fat i dem. Heldigvis synes jeg, at vi i de sidste fire-fem år har været i stand til at få fat i dem, vi gerne ville gøre til en del af bureauet.”