Pitch: Partners risikerer at tabe Nykredit efter 10 år

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Nykredit er gået i bureauovervejelser på koncernniveau omkring reklamebureauer. Partners er fortsat med, mens TBWA er ude.

Man skal ikke have fulgt meget med i erhvervsmedierne for at vide, at der sker store forandringer i Nykredit. Samtidig sker der også store forandringer i marketing.

Den situation fører nu til, at Nykredit har sat gang i en bureausondering.

“Der er to forklaringer. Dels en ganske almindelig om, at vi har arbejdet med Wibroe, Duckert & Partners i mere end 10 år, og så er det egentlig sund fornuft, at konkurrenceudsætte det set-up, vi har etableret for bl.a. at bedømme kompetencer og kommercielle vilkår,” siger vicedirektør for Digital & Marketing, Morten Møller Madsen og fortsætter:

“Men samtidig er vi også et selskab med en ny strategi og en ny organisation. Hertil kommer, at marketing-verdenen har ændret sig meget, og derfor ønsker vi at revidere vores set-up, så det matcher vores behov.”

Morten Møller Madsen fortæller at der er tale om en sondering på tværs af koncernen – d.v.s. omfattende både Nykredit, Nybolig og Totalkredit. Men han vil ikke gå nærmere i detaljer med, hvor i processen, selskabet er lige nu.

“Vi er i en proces, hvor vi kigger på kompetencer og kemi hos forskellige bureauer og på hvilket set-up, de kan matche os med i forhold til vores behov. Jeg kan egentlig ikke sige så meget mere end det,” siger Morten Møller Madsen.

Han kan dog tilføje, at Partners fortsat er med i processen, mens TBWA, der har været på Totalkredit i en årrække, ikke er med.

Det er i øvrigt kun et år siden, hvor Nykredit udkom med en ny kommunikations-platform. Her var de kreative Christian Nielsen og Hanne Schmidt. Sidstnævnte har fornylig forladt Partners.

“Vi fortsætter med vores kommunikationsunivers omkring Nykredit BoligBank. Nyt setup skal videreføre de linjer der er lagt og det er sådan set også en af grundene til, at vi først kører en proces nu, hvor det er relativt godt indarbejdet,” siger Morten Møller Madsen.

Nykredit gennemførte sidste år en tilsvarende proces på mediabureau-området. Her blev resultatet, at man valgte en konstellation af OMD og Blackwood Seven.