Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Samtidig vækker de nye europæiske film opmærksomhed i USA, fordi man fastholder det gamle logo efter at have brugt millioner på et nyt i Nordamerika.

Set ud fra dansk synsvinkel er en ny europæisk reklamefilm for Pepsi interessant, fordi den anvender pingviner.

Dermed vælger man samme figurer som Carlsbergs succesrige kampagne for Carlsberg Sport skabt af &Co, hvor en pingvin er hamrende god til bordtennis og får Michael Maze til at udfordre den (se filmene her). Iøvrigt folder kampagnen sig ud på et stort antal platforme.

I Pepsi’s reklamefilm flygter pingvinen fra polarområdet til en swimmingpool under varme himmelstrøg, en liggestol og en Pepsi (se filmen her). Pay off’en er “I Can” og filmen er skabt af BBDO, New York. Der er en ny film mere undefr titlen “The Rising”, som er skabt af CLM BBDO i Paris

Det er dog et helt andet emne, der vækker opmærksomhed i USA.

Pepsi har for nylig brugt et stort antal millioner på at få udviklet et nyt logo af Peter Arnell og iintroducere det – bl.a. i verdens største reklamevindue, amerikanske Super Bowl. Men introduktionen gjaldt åbenbart kun i Nordamerika i første omgang.

Pingvin-filmen er en af to nye i Europa, og her anvender man fortsat det gamle logo.

En talsperson for Pepsi frtæller AdAge, at man har fået meget positiv respons på det nye logo, og at man forventer at introducere det globalt inden for det næste år eller to. Talspersonen afviste dog at forklare, hvorfor man har valgt denne strategi, og AdAge konstaterer undrende, at sådan kan man handle, hvis ikke man havde internettet og en global økonomi.

Men Nordamerika lever ikke i en verden for sig selv – kommunikation rejser, hvilket andre store markedsførere har erkendt, og Pepsi kommer derfor til at arbejde med to forskellige logoer.

Man kan selvfølgelig sige, at man tilpasser sig lokale markeder, men over for det står risikoen at forvirre forbrugerne med forskellige brand-identiteter.

Kilde: AdAge

Kommentarer

  1. Typisk dansk vinkel. Vi tror, at vi har opfundet verden.

    Men Bud Ice har lavet en hel pingvinkampagne tilbage i 1996:

    http://www.youtube.com/watch?v=EVWtq-_VYk8

    http://www.youtube.com/watch?v=f3Wbfdx08Dk&feature=related

    Guinness har også været der:

    http://www.youtube.com/watch?v=_C4N3pX_x7o

    Og det har Comcast såmænd også:

    http://www.metacafe.com/watch/305798/comcast_penguin_commercial/

    Det gør ikke Carlsberg spottene mindre sjove – og det er også en lidt anden idé.

    Men det kan være, at Pepsi er inspireret af den her:

    http://www.youtube.com/watch?v=0OO1l6-T0ww&feature=fvst

  2. Jeg ville nok kalde den en Finn Graversen vinkel…i hans konstante jagt på Ekstrablads historier….men man dog sige at det lykkedes manden at få folk til at tune ind på sin artikel som handlede om alt andet en “Plank”…

    Come on Finn….Pingviner!!!

  3. Jeg vil også sige at den nok minder mere om de opfindsomme pingviner i Madagascar end om Carlsberg pingvinen.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club