Pepsi aber efter Carlsberg: Pingviner i ny reklamefilm

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Samtidig vækker de nye europæiske film opmærksomhed i USA, fordi man fastholder det gamle logo efter at have brugt millioner på et nyt i Nordamerika.

Set ud fra dansk synsvinkel er en ny europæisk reklamefilm for Pepsi interessant, fordi den anvender pingviner.

Dermed vælger man samme figurer som Carlsbergs succesrige kampagne for Carlsberg Sport skabt af &Co, hvor en pingvin er hamrende god til bordtennis og får Michael Maze til at udfordre den (se filmene her). Iøvrigt folder kampagnen sig ud på et stort antal platforme.

I Pepsi’s reklamefilm flygter pingvinen fra polarområdet til en swimmingpool under varme himmelstrøg, en liggestol og en Pepsi (se filmen her). Pay off’en er “I Can” og filmen er skabt af BBDO, New York. Der er en ny film mere undefr titlen “The Rising”, som er skabt af CLM BBDO i Paris

Det er dog et helt andet emne, der vækker opmærksomhed i USA.

Pepsi har for nylig brugt et stort antal millioner på at få udviklet et nyt logo af Peter Arnell og iintroducere det – bl.a. i verdens største reklamevindue, amerikanske Super Bowl. Men introduktionen gjaldt åbenbart kun i Nordamerika i første omgang.

Pingvin-filmen er en af to nye i Europa, og her anvender man fortsat det gamle logo.

En talsperson for Pepsi frtæller AdAge, at man har fået meget positiv respons på det nye logo, og at man forventer at introducere det globalt inden for det næste år eller to. Talspersonen afviste dog at forklare, hvorfor man har valgt denne strategi, og AdAge konstaterer undrende, at sådan kan man handle, hvis ikke man havde internettet og en global økonomi.

Men Nordamerika lever ikke i en verden for sig selv – kommunikation rejser, hvilket andre store markedsførere har erkendt, og Pepsi kommer derfor til at arbejde med to forskellige logoer.

Man kan selvfølgelig sige, at man tilpasser sig lokale markeder, men over for det står risikoen at forvirre forbrugerne med forskellige brand-identiteter.

Kilde: AdAge