Af Peter Engholm 25@mail.dk

De 12 danske nomineringer ved Film Lions udløste 0 løver. Det danske jurymedlem forklarer - og fortæller at vinderlsiten er et opgør med USP-markedsføring.

Cannes Lions er uforsudsigeligt (ellers kunne denne artikel være skrevet for over en uge siden), og det ses bl.a. af, at de 12 første danske nomineringer udløste 5 løver, fordelt på 1 guld, 3 sølv og 1 bronze. Siden fulgte endnu 12 placeringer på shortlisten – og dér blev de. Ingen af de 12, alle i Film-kategorien, blev vekslet til løver.

Forventningerne nåede at blive sat op, og det gav efterfølgende plads til den danske paradedisciplin: Evnen til at udstyre nær-ved-og-næsten placeringer med et medalje-skær.

Eller måske mere retfærdigt: Talentet for ikke at slå os selv oven i hovedet, selvom det ikke gik overdådigt – men derimod anskue de 12 nomineringer konstruktivt.

Per Pedersen, kreativ direktør i Uncle (der havde en Peugeot-film på shortlisten) og jurymedlem i Film-kategorien, giver over for TV 2 Mediaforum følgende beskrivelse af de danske film-nomineringer:

“Det er trods alt 12 gange bedre end sidste år, og der er tale om gode film. I forhold til sidste år har vi lært noget. Det er stærkere idéer og flotte produktioner, men vi er endnu ikke helt derhenne, hvor vi kan danne skole, og der kan være en tendens til, at reklamerne bliver for reklamede eller selvhøjtidlige. Og så var de danske film oppe mod et meget stærkt felt i år”, siger han.

Styrken i feltet understreges af, at der blev uddelt flere løver end i de senere år – også flere af guld – og hele to Grand Prix’er.

Jury-formanden Craig Davis talte om en “appetit på film som aldrig før, og den næres af en række brilliante film”, mens Per Pedersen så vinderlisten som et opgør med USP-markedsføring:

“En større og større del af de film, folk ser, er nogen, de selv søger. Derfor skal de have et tilbud om at bevæge sig ind i en verden, der kan berige dem frem for at sætte en sko i døren. Og derfor er tendensen, at de bedste idéer stræber efter at sætte produkterne ind i en anderledes sammenhæng end den klassiske, hvor man siger noget om produkternes egenskaber”, sagde Per Pedersen til TV 2 Mediaforum.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club