Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

En af de absolut højestplacerede danske kreative på globalt plan stopper efter 30 år i Grey-koncernen, senest som global creative chairman. I stedet vil han stå i spidsen for et uafhængigt globalt netværk af bureauer.

Per Pedersen er en af de mest vindende kreative de seneste 20 år og den mest vindende kreative i det globale Grey-netværk med 500 awards.

Han stopper nu hos Grey Group med titel af global creative chairman, som han har haft siden 2017. Men karrieren hos Grey-koncernen er så meget længere end det. Han startede hos Grey i Danmark i 1990 som strategichef og er siden kommet helt til tops hos Grey, siden han tog først til Tyskland og så til USA i 2010 for at blive global executive creative director.

Nu vil han – ifølge et opslag på LinkedIn – gå sammen med ”verdens mest kreative uafhængige bureauer”.

Bureaubiz fik fat i Per Pedersen og spurgte, om han selv vil danne et bureau – og om hvem de bureauer er, som han vil samarbejde med  – samt i hvilke lande, de befinder sig i. Disse oplysninger vil han først rykke ud med senere.

”Alt kommer for en dag til sommer,” var hans svar.

Han skriver dog også, at han ikke kun har planer om at samarbejde med reklamebureauer, men også med freelancere og andre samarbejdspartnere.

Kreativiteten driver værket
I et interview med lbbonline afslører Per Pedersen lidt om baggrunden for skiftet

Her siger han, at han ikke vil bruge det meste af sin tid på administration, og at han savner bureauer, der er drevet af kreative.

Han skriver da selv på LinkedIn:

“Sammen vil vi etablere et nyt globalt kreativt netværk. Ejet af kreative. Drevet af kreativitet. Uden et dyrt hovedkvarter. Ingen dyre ledere. Ingen komplekse processer, der ender i det ene dyre møde efter det andet. I stedet en hel ny forretningsmodel, som kun skal tjene en ting: Store ideer.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club