Af Peter Engholm 25@mail.dk

Nyt filmunivers skal med dansk humor og dialog skabe den opmærksomhed, som skandinaviske spots ikke gav.

To år med “på den ene side og på den anden side” lyder som en slingrekurs, men dækker over det hidtidige reklamefilm-univers fra L’Easy, der har beskrevet slæb-selv besværet kontra Peter-leverer-og-installerer.

Dette univers udskiftes nu – af flere grunde.

“Det var blevet vist meget – og var blevet slidt. Posttesten viste gode resultater på branding og budskabsforståelse, men opmærksomhedsniveauet var middelmådigt. Får vi løftet opmærksomheden, så får vi også løftet responsen. Og det er, hvad dette går ud på – ikke en ny positionering, men at skabe mere respons,” siger Peter Gram Møller, marketingdirektør i L’Easy.

I dag lanceres et nyt univers, der i højere grad spiller på dialog og humor – en dansk humor.

“Det hidtidige univers var skandinavisk, men i Norge og Sverige kører vi ikke længere tv-universer. Her er den store indsats ikke stået mål med resultaterne. I Danmark har vi så videreudviklet universet, vel at mærke på baggrund af den eksisterende strategi,” siger Peter Gram Møller.

Halbye Kaag JWT og deres inhouse produktionsselskab står bag det nye univers, hvor de to første film er ude nu – med hhv. et par rappere dér og et ægtepar hos rådgiver.

“Netop den specifikke humor og dialog gør, at den enkelte film ikke kører så længe ad gangen. Til gengæld har vi skabt en serie på ni film – i samme ombæring, for at holde enhedsomkostningerne pr. film nede,” siger Peter Gram Møller.

Her er de første to film i serien:

http://www.youtube.com/watch?v=VxhhEl8lh9Y&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=I4r1nV9m204

Kommentarer

  1. Hvis du har et køleskab med lys i, så skal du nok ringe til L’easy og få en vaskemaskine???
    Jeg er helt sat af.

  2. Nøj, hvor er de skidte. Helt hen i skoven og uden budskab… Det er altså en fuser… Hvor vil de hen med det?

  3. Tak for alle de konstruktive input. Hvis I skriver hvilke bureauer I repræsenterer, vil vi overveje at kontakte jer næste gang 🙂
    MVH
    Peter Gram Møller
    Marketingdirektør
    L’EASY A/S

  4. Sikke stille her blev efter rygklapperiet døde hen …

    Men så stikker jeg da gerne hovedet frem og giver L’Easy tommeltotten op for at vælge at lave flere (og mindre) film. Alt for få tager konsekvensen af den skyhøje frekvens og medfølgende wear-out mange kampagner bliver ramt af i dag, hvor samme film fortsætter på sendefladen langt hinsides fornuft, effekt og kvalmegrænse.

    Flere film giver selvfølgelig en risiko for flere skæverter. Den første i rækken her er fx fuldstændig meningsløs – desværre ikke engang på en sjov måde. Og hvad skal man mene om budskabet, der står tilbage: “Du/I fatter ikke en meter – ring til Peter?” Nok er det sandt, at det er dyrt og ofte dumt at leje, men det er satme svært at se det smarte i ligefrem at fortælle kunderne, at de må have mistet fatteevnen.

  5. Jeg vil gerne lægge navn til min tommelfinger. Og Henry Rasmussens tommeltot vender nedad, når Peter Gram Møller sarkastisk giver de kritiske røster en god grund til at være anonyme:

    “Hvis I ikke kan lide vores tv-spots, så ryger I på den sorte liste!”.

    Men jeg sidder så heller ikke på et bureau, der pitcher på L’Easy. Derfor kan jeg vel også indrømme, at jeg ikke fatter en meter af de her spots. Og det ærgrer mig grusomt, fordi jeg faktisk selv for rigtig mange år siden har lavet tv-spots for L’Easy. Inden de opfandt Peter.

  6. Jeg kan så fortælle at jeg arbejder hos L’EASY, dog lidt længere nede af rangstigen end Peter Gram Møller. Jeg indrømmer blankt at jeg ikke har noget som helst forstand på reklamer, men når jeg kan gå igennem centrum i Odense/Bauhaus og høre folk sige sætningen “Jeg fatter ikke en meter, hvorfor ringer du ikke bare til Peter”, så har reklamen da lige præcis den effekt den skal have. Uden at nævne firmaets navn, så ved alle hvilket firma der er tale om, når de hører folk der snakker om “Peter”. Så det kan godt være at I ikke synes der er det store budskab i reklamerne, men hvis folk tænker på L’EASY næste gang de har problemer med deres Køleskab osv. så er det vel heller ikke helt dumt?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club