Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Cadbury’s Gorilla er helt sikkert en anderledes reklame - men den virker. Således lyder kommentarerne til gårsdagens udtalelser fra Peter Gram Møller fra L’Easy.

“Besynderlige vindere i Cannes”, lød det i går på Bureaubiz med L’Easy’s marketingdirektør, Peter Gram Møller, som kilde. Han havde været til reklamefestivalen for første gang og undrede sig bl.a. over den manglende produktrelevans i Grand Prix vinderen fra Cadbury, der viser en trommespillende Gorilla.

Den udtalelse fik adskillige til tasterne. Gorillaen er ikke bare en anderledes reklame – den virker også – lyder svarene til Peter Gram Møller.

“Årets Cannes vinder, den mest geniale reklamefilm al verdens kreative hjerner har udtænkt i en 12 måneders periode, har øget salget 7%. De er jo imponerende”, skriver Tomas Gorrissen, mens Per Pedersen, der var jurymedlem skriver:

“Måske skulle Peter fra Leasy og andre danske annoncører lige se, hvad verdens største annoncør – P&G – mener om at forlade den USP-vej, som de selv opfandt i reklamens barndom. Der indgår endda powerpoint…”

Per Pedersen henviser til et link:

www.thankstoallouragenciesforhelpinguswinadvertiseroftheyear.com

Søren Christensen skriver:

“Der er ingen tvivl om at Cadbury’s Gorilla-film er en af årets mest kontroversielle. Den strider mod alt marketinglærdom og det er vel også det der gør den så interessant”.

Kommentarer

  1. Kære Finn

    Jeg forsøgte mig med ironi i min kommentar i går, da jeg skrev at jeg synes det var imponerende at markedsandelen var steget 7%. Dette forsøg faldt åbenlyst til jorden. Derfor skærer jeg det lige ud i pap: Det der for mig er imponerer er, at alverdens kreative kan mene det er imponerende at 7% – godt nok i et faldende marked – er imponerende.
    Heldigvis kan mindre kreative reklamer hjælpe virksomheders markedsandele væsentligt mere effektivt. Men så er det jo om det interessante er kreativitet eller resultater?

  2. Nej det der er interessant er, hvorfor du betragter, kreativitet og resultater som hinandens modpoler…! – Cadbury gorillaen er da et godt eksempel, på en kreativ løsning, der også skaber salg. Hvis du ikke synes 7% forøgelse af markedsandel er et godt resultat – hvad er så et godt resultat? hvor højt skal vi op? Og hvad nu hvis briefen til Fallon var at kampagnen skulle øge markedsandel med 4% – så er det vel er godt resultat? og når det er sagt, er man er også nødt til at kigge på andre parameter end blot salg. Hvis alt reklame udelukkende blev bedømt på salg, ville der ikke eksistere kvalitet… hverken kvalitetsmærker eller kvalitets kommunikation.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club