Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

17 år efter han forlod bureauet anmoder han i et opråb om, at han ikke fortsat skal lægge navn til bureauet.

Da den årlige MyImage i sidste uge blev præsenteret, så rummede den en opsigtsvækkende historie – ikke på toppen men et stykke nede af listen.

Wibroe, Duckert & Partners var i mange år reklamebranchens ukronede kreative konge, og da MyImage blev lavet første gang for 8 år siden toppede bureauet også klart. Både samlet og kreativt.

Siden er det gået ned af bakke, og i årets analyse dumpede bureauet fra 7. til 14. pladsen samlet, mens Robert/Boisen & Likeminded for sjette år i træk toppede på parameteren “kreativt stærke”.

Det fik Bureaubiz til at konstatere, at Robert/Boisen er branchens nye kreative konger.

Om det er den historie, der har fremkaldt reaktionen bliver ikke sagt direkte – men har man lagt øret til jorden, så har man ikke fået det indtryk, at Peter Wibroe har været særligt glad for bureauets udvikling siden han forlod det i 2000. Bl.a. var hele epoken med AdPeoples digitale fokus ikke ligefrem Peter Wibroe’sk.

Så måske har han længe overvejet det, og nu blev så tidspunktet for reaktionen. I hvert fald klikkede der søndag aften et opråb fra Peter Wibroe ind i mail-bakken.

Han vil gerne have fjernet sit navn fra bureauets navn. Noget han formentlig ikke kan kræve, da man må gå ud fra, at han ved sin afgang har indgået en aftale, hvor han afgiver retten til sit navn. Men under alle omstændigheder skriver han:

Åbent brev fra Peter Wibroe til reklamebranchen og dem, der interesserer sig for den.

Efter gentagne gange stadigvæk og gennem mange år at være blevet konfronteret med mennesker, som selv den dag i dag tror, at jeg har noget at gøre med det bureau, som jeg startede i 1973, fordi det stadig klynger sig til mit navn og renommé, må jeg på det kraftigste understrege, at jeg intet har med bureauet at gøre. Og ikke har haft det i 17 år, siden jeg ved årtusindeskiftet valgte at gå i frivilligt æstetisk eksil og skabe klassisk arkitektur og havekunst i stedet for. Derfor finder jeg det både ret og mere end rimeligt, at det nuværende bureau overlader mit navn til mig selv og mit eftermæle i stedet for at trække det længere og længere ned i den kreative rankings dyb, hvor det aldrig har hørt hjemme, når det 25 år i træk var øverst på listen over de mest kreative. Så fjern det venligst og læg selv navn til de narrestreger, I laver – hvis I tør.

– Peter Wibroe

PS: Der stod for nylig i BT, at det nu skrinlagte slogan ’Grøn Tuborg gør livet lidt grønnere’ var 34 år gammelt. Det passer ikke. Jeg skrev og startede det i 1971, altså for 46 år siden. Som tiden dog går …men går den til noget bedre?  

I PS’et refererer han reelt til, at Tuborg i sidste uge præsenterede et nyt slogan:

Tuborg …. selvfølgelig.

Det træder – i hvert fald det næste år – frem foran Peter Wibroes ikoniske “Grøn Tuborg gør livet lidt grønnere”, og er udtryk for, at man gerne vil have et slogan, der er mere samlende end det grønne, der går på hovedproduktet Grøn Tuborg.

I øvrigt er Wibroe, Duckert & Partners ikke bare uden Peter Wibroe – Jan Duckert er heller ikke mere med i bureauet.

Til gengæld er bureauet almindelig kendt som slet og ret Partners, så måske er der en enkelt løsning, hvis Henrik Juul som bureauets ejer skulle have lyst til at fjerne de gamle koryfæers navne.

Henrik Juul har endnu ikke vendt tilbage på Bureaubiz’ henvendelse vedrørende en kommentar til Peter Wibroes opråb.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev