Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk
Peter Wibroe. Foto: Ole Bjørk.

Hør det danske reklameikon i denne podcast om reklamerne før og nu, om hvad hans ambition var med at skabe reklame, og om tiden hos Wibroe, Duckert & Partners.

Peter Wibroe er en af de største og et ikon i den danske reklamebranche. Han står bag reklamer for bl.a. Tuborg og Carlsberg gennem rigtig mange år. Hele 90 helsides annoncer for Tuborg blev det til, og det er ham, der lavede sloganet Gør livet lidt grønnere. 40 år i branchen, de fleste i sit eget bureau: Wibroe, Duckert & Partners, som var det førende bureau i Danmark op gennem 80’erne og 90’erne.

Han har dog ikke meget tilovers for de reklamer, der vises i dag, æstetikken og det gode håndværk forsvandt allerede i midten af 90’erne, mener han.

Peter Wibroes ambition med reklame var at skabe et højt niveau og at forføre med stil. Vi stjæler folks tid, så de skal også have noget igen, siger han i podcasten, og så smitter et højt niveau af på folks sjæl. Og han tilføjer: Hvis der ikke er et højt niveau, er det ikke et særligt rart erhverv.

Hør også Peter Wibroe fortælle om, at han ikke mener, at marketingchefen er kunden, om tiden hos Wibroe, Duckert & Partners, og hvordan det hele startede og meget mere.

Den eneste annonce, som Peter Wibroe i øvrigt ikke fik godkendt ud af de 90, han lavede for Tuborg, var dengang mange fik AIDS. Annoncen inkluderede aftegnelsen af et lem og et kondom,  og teksten lød: Hvad er det, der gør livet lidt længere.

I del 2 lod Lars Busekist båndoptageren køre, og der bliver hyggesnakket om hvordan Peter Wibroe som 24-årig blev kreativ direktør på et schweizisk bureau, at Wibroe; Duckert & Partners startede som en satellit i kælderen på Bates; og om at købe dem ud igen, og at sætte sig et nyt mål.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club