Volatil – “tilbøjelighed til at vise store udsving inden for et kort tidsrum”. Og sådan er det danske bilmarked nu om stunder. Denne ene måned topper Chevrolet salgslisten med sin Spark-model til 85.900 kr., den anden måned rykker Honda med slagtilbud på leasing.
Men nu tager Peugeot Danmark – i form af importøren K.W. Bruun – tilsyneladende skeen i den anden hånd og øger fokus på markedsføringindsatsen. Det sker med en nyoprettet stilling som salgs- og marketingdirektør
Den kommende direktør får ansvaret for bl.a. den samlede markedskommunikation til det danske marked, for at udbygge det samlede salg på det danske marked og for forhandling og kontakt med eksterne samarbejdspartnere, herunder mediainvesteringer og reklamebureauer.
Med til historien om det volatile marked hører også, at godt en håndfuld bilimportører i samme periode har rystet posen, hvad angår bureausamarbejder. Det gælder også Peugeot, der for godt tre måneder siden valgte Sunrise som nyt bureau.
Det skete efter en bureaukonkurrence, der udsprang i, at mærkets hidtidige bureau, Saatchi & Saatchi, var hentet til Toyota. Omtrent samtidig var Sunrise blevet ledig på bilmarkedet efter at være blevet sagt op af Skoda oven på 11 års samarbejde.
Trods det stærkt uforudsigelige marked formåede Peugeot sidste år at fastholde positionen som Danmarks mest solgte personbilmærke. Men salgs- og marketingambitionerne er tilsyneladende ikke svækket af den grund. En uddybende kommentar fra K.W. Bruuns adm. direktør, Flemming Bak, må imidlertid vente, for han har endnu ikke vendt tilbage på Bureaubiz’ henvendelser.
Hos Sunrise siger adm. direktør, Michael Sølling, om den noget-nær-klassiske situation, et bureau står i, når en ny salgs- og marketingdirektør tiltræder – og man skal til at bevise sit værd på ny.
“Situationen med en ny direktør på denne post er ikke anderledes end den situation, man står i som bureau hver eneste dag. Man skal konstant bevise sit værd og dokumentere en merværdi over for kunderne. Ikke at jeg tager dén situation roligt, men en ny salgs- og marketingdirektør er i sig selv ikke bekymrende – tværtimod glæder jeg mig til, at vedkommende tiltræder,” siger Michael Sølling.