PFA satser digitalt – med Natholdets vært i front

Peter Engholm
25@mail.dk

Anders Breinholt afløser Jesper Binzer og Sofie Graabøl i en kampagne, der lancerer dét, der gerne skulle blive pensionernes svar på BMI. Umwelt er lead, mens digitalbureauet er skiftet ud.

Hvad der betegnes som en stor digital satsning – og med et generelt større tryk – har PFA netop lanceret næste skridt i et kampagneforløb, der begyndte i maj sidste år.

Vært på TV2’s Natholdet, Anders Breinholt, er frontfigur i kampagnen, der udover bl.a. tv og print også rummer en beregner og et interaktivt spilleforløb på PFA.dk, kaldet Pensionstallet.

”Vi fandt inspiration i BMI-tallet, som de fleste kender og let kan bruge. Pensioner opfattes som komplicerede og placeres ofte et stykke nede af listen over ting, man skal nå. Vi introducerer derfor Pensionstallet – et koncept, der gør emnet mere tilgængeligt. En slags entrébillet til pensioner eller et kort i et højt målestoksforhold; ikke detaljeret, men et godt overblik,” siger Jesper Bjerre, markedsdirektør i PFA og øverste ansvarlig for den nye kampagne.

Pensionstal-kampagnen er i tone og stil en fortsættelse af sidste års tiltag med D-A-D forsanger Jesper Binzer og skuespilleren Sofie Graabøl, der begge behandlede deres roller med distancerende glimt i øjet.

”Med en vis portion selvironi introducerede de kampagnens univers. Selvironien fører Anders Breinholt videre, samtidig med at vi nu er nået til bevisførelsen på dét, vi kan. Det sætter andre krav til kreativiteten sammenlignet med branding og at øge kendskabet,” siger Jesper Bjerre, der tilføjer, at Breinholt er reklame-debutant – i lighed med Binzer og Graabøl i sin tid.

Lige så enkel og ligetil, Pensionstallet er som beregner og spil, lige så kompliceret er det bagvedliggende arbejde. Og her nævner Jesper Bjerre ”et sammensurium af bureauer”:

”Umwelt er vores leadbureau, Bacon har produceret filmen, og Relax We Are The Good Guys står bag det digitale.”

Og netop på det digitale er det sket et skift: In2media, der før har lavet apps til PFA, trådte yderligere i karakter i forbindelse med den forrige kampagne, men nu er stafetten givet videre.

Den forrige kampagne var i øvrigt et opgør med en klassisk kommunikation:

”Vi vil gerne gøre op med denne ”nonsens-kommunikation”, der er meget udbredt i den finansielle sektor. De to golfspillende pensionister ser vi ikke fra PFA fremover. Vi vil tale pension, og det skal ikke pakkes ind i alt muligt glimmer,” sagde koncerndirektør Lars Ellehave-Andersen for halvandet år siden.

Og pension bliver der talt i den nye kampagne, der er blottet for golfspillere, men PFA er ikke håndsky over nonsens-elementer.

”Det er et nonsens-univers, når Anders Breinholt tager os frem i tiden og kommenterer pension – på samme måde som man jo ikke kan få en præcis pensionsberegning ved at oplyse 3-4 tal. Men det er en god introduktion til at møde os, der så leverer no-nonsense rådgivning,” siger Jesper Bjerre. Anders Breinholts rolle er – understreger Jesper Bjerre – kommenterende snarere end PFA-anbefalende, og pensionsselskabet ser gerne, at Pensionstallet bliver et begreb, der ikke kun forbindes med PFA.

”Vi vil gerne udbrede begrebet til hele branchen. Vi ser gerne, at de øvrige pensionsselskaber tager et medejerskab af Pensionstallet,” siger Jesper Bjerre.