Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Desuden gør Procter & Gambles europæiske marketing-boss op med for meget fokus på disruption.

Formlen lyder enkel, når Sophie Blum – der er vice president for marketing i Indien, Mellemøsten, Afrika og Europa hos Procter & Gamble – skal definere fremtiden for annoncører:

Sørg for at forstå forbrugerne og brug indsigten på kreativ udvikling af en bærende ide, som brandet kan bygge på.

Det er selvfølgelig noget lettere at sige end at gøre, men Sophie Blum tror på, at annoncørerne evner at gøre det, så man derved håndterer udfordringerne med adblocking.

“Derfor opfordrer jeg til at hæve barren. Uden tøven vil jeg sige, at hele branchen har brug for at fokusere på den dybe forbruger-forståelse,” sagde Sophie Blum på Dmexco konferencen.

Sophie Blum tilføjede, at hun fuldt og fast tror på, at annoncørerne evner at gøre det, så en case som #LikeAGirl bliver normen frem for undtagelsen.

Hun karakteriserede udfordringen som en blanding af videnskab og kunst.

“Det handler om videnskaben i at sætte et stort antal kilder til tal og viden sammen og kunsten at sætte forbrugerindsigten i spil i forhold til at skabe fremragende reklame,” sagde Sophie Blum.

Det er Campaign, der refererer fra konferencen, og mediet refererer Sophie Blum for at fortælle, at det kan være kritisk at miste blot en enkelt dags fokus på at forstå forbrugerne. Men Campaign stiller så spørgsmålet, om P&G selv lever op til det, for firmaet ser ikke ud til at have forstået forbrugernes bevægelse mod abonnements-ordninger på barberblade. P&G rummer også Gillette.

Sophie Blum forholder sig dog kritisk til hele diskussionen om disruption.

“Du kan altid være en agitator, en disruptor – men for hvad? Du har brug for at træde et skridt tilbage. At se på det seneste nye skinnende emne er ikke altid brugbart. Spørgsmålet jeg altid stiller mig selv er: Og hvad så? Det fundamentale er altid det samme. Uagtet nye måder og nye værktøjer, så er der kun et relevant spørgsmål: Forbrugeren, hvad ønsker han?”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club