Godt nok udtrykte han ikke nødvendigvis officiel company policy. Men som chef for interaktiv marketing og innovation i Procter & Gamble (P&G), der er verdens største annoncør, trækker Ted McConnell opmærksomhed.
Således har det amerikanske medie, AdAge, refereret en tale, hvor han sår tvivl om sociale mediers værdi som annoncemedier. Talen tog bl.a. fat i de mange klager fra sociale medier over deres manglende evne til at skabe omsætning.
“Jeg reagerer over for dette som både forbruger-advokat og annoncør. Hvordan i himlens navn kan nogen tro, at man kan kapitalisere det rum, hvor en eller anden slår op med sin kæreste”, sagde Ted McConnell.
Han stillede i det hele taget spørgsmål ved begrebet sociale medier.
“Når vi taler om forbrugergenererede medier udviser vi en nærmest røverisk adfærd. Hvem siger, at det er medier? Medier er noget, man kan købe og sælge. Medier består af indhold. Medier rummer blanke steder. Forbrugerne forsøger ikke at generere medier. De forsøger at tale med hverandre. så det virker noget arrogant … vi kidnapper deres samtaler, deres egne tanker og følelser og forsøger at kapitalisere dem”, sagde Ted McConnell og tilføjer, at selvom det ikke er en company policy, så vil han nødigt købe flere bannerannoncer på Facebook.
Det betyder dog ikke, at P&G bør stoppe al samhandel med Facebook. Ted McConnell ser nogle af applikationerne som miljøer, hvor man kan skabe relationer mellem brands og forbrugere.
Han sagde videre, at han tror, online-annonceringen vil fortsætte med at vokse – men det vil ikke nødvendigvis være en god nyhed for udgivere, fordi udbuddet af annonceplads vokser hurtigere end de penge, der bliver afsat til online hos annoncørerne.