“Facebook-folket stemmer på Pia K.” Således lyder den provokerende overskrift på en pressemeddelelse fra det danske bureau, Crisp.
Bureauet har udviklet en formel, der bedømmer engagement på Facebook – altså ikke blot antallet af fans.
“Hos Crisp har vi udviklet en formel, som med afsæt i tekniske og statistiske beregninger åbner op for, at politikere og virksomheder nu kan måle og vurdere effekten af tilstedeværelsen på de sociale medier,” siger Andreas Borch Hansen, der er direktør og medstifter af Crisp. Han fortsætter:
“For en politikers vedkommende er mange Facebook-venner nødvendigvis ikke et udtryk for, at vennerne agiterer positivt for politikeren eller sætter kryds ud for samme på valgdagen. Derimod er mange loyale og engagerede venner en god indikation på, hvem der vil sprede og dele ens politiske budskab og sætte krydset ved politikerens navn.”
Formlen bedømmer aktivitet af forskellig slags omkring politikerne. Det kan være Likes og diverse posts. Og så de forskellige aktiviteter vægtet. En post tæller f.eks. mere end en Like.
Men formlen tager ikke højde for, om en post er positiv eller negativ over for politkeren.
“Den er under alle omstændigheder et udtryk for, at folk har holdninger til politikeren og at den pågældende er god til at komme i dialog med vælgerne,” siger Andreas Borch Hansen.
Crisp har kørt landets mest populære politikere gennem engagement-scoren og resultatet er blevet følgende Top 10:
- Pia Kjærsgaard (O)
- Lars Løkke Rasmussen (V)
- Johanne Schmidt-Nielsen (Ø)
- Villy Søvndal (F)
- Helle Thorning-Schmidt (A)
- Margrethe Vestager (B)
- Mette Frederiksen (A)
- Nick Hækkerup (A)
- Kristian Jensen (V)
- Christine Antorini (A).