Poetisk tone afløser humor i Øresundsbrons nye univers

Peter Engholm
25@mail.dk

DDB vandt sidst i 2014 Øresundsbrons store regionale budget tilbage. Nu er man klar med et nyt univers. Se den første film her.

https://www.youtube.com/watch?v=_BTYxXGZOE8

I slutningen af november fortalte Øresundsbron – sådan staves det altså på dansksvensk – at man havde valgt nyt bureau; farvel til Advance efter kontraktens maksimale fire år, og goddag til DDB. Et comeback, for DDB havde været broens bureau 2009-2011.

Og goddag til et budget på 15 mio. kr. årligt, som DDB Copenhagen og DDB Göteborg håndterer i fællesskab.

Nu præsenterer parterne så den nye kommunikationsplatform – og den siger farvel til den hidtidige hjælpsomme bro-mand, som har givet tips til oplevelser på den anden side af sundet. Han forsvinder fra Øresundsbrons reklamefilm, og selskabet konstaterer selv, at humor og højt tempo erstattes af en poetisk tone.

”Det var oplagt at skabe en moderne kommunikationsplatform, som både kunne rumme indsigtsfulde og behovsskabende budskaber kombineret med det taktiske BroPas-budskab,” siger Thomas Fabricius, kreativ direktør fra DDB Copenhagen.

Han præsenterer temaet bag Øresundsbrons nye platform således:

”Man behøver ikke altid at vente til ferien, og rejse om på den anden side af jorden, for at få oplevelser ud over det, som hverdagen kan byde på. Det er nok at tage et smut over sundet – tilmed med BroPas til halv pris.”

Den visuelle stil i filmene er en hybrid mellem tegninger, rigtige fotos og en lille smule eventyr, og udspiller sig i et vægtløst univers.