Politiker planker verdens bedste reklame

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Old Spice fra Wieden & Kennedy vandt Grand Prix i Cannes. Nu har en amerikansk politiker præsteret en fuldstændig kopi for sig selv. Samtidig er der kommet en case-video om Old Spice.

At planke kan være et fyord i reklame. Men det generer dog ikke den amerikanske politiker Daniel Freilich.

Han er demokrat og stiller op til senatet for Vermont – og så har han fået lavet en reklamefilm, hvor man ikke på nogen måde kan diskutere, hvor inspirationen kommer fra:

Old Spice fra Wieden & Kennedy, der i juni blev kåret til verdens bedste reklamefilm.

Der er dog tale om en lavbudget produktion og på bloggen Adfreak.com karakteriseres filmen som en tilsmudsning af Old Spice kampagnen (se den her).

Der er desuden for nylig dukket en casevideo op omkring tilblivelsen af kampagnen, som har ført til en salgsfremgang på 27 pct. siden lanceringen. I de sidste tre måneder er fremgangen 55 pct. og i den sidste måned hele 107 pct.

Wieden & Kennedy har fået fjernet videoen fra Youtube, men man kan se den her hos Adweek.