Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Amerikanerne er i valgkamp, og annonceforbruget spås at blive rekordstort.

Præsident Obama og hans Demokratiske parti spås at komme til at lide nederlag ved midtvejs-valget til november.

Man kan høre mange udsagn om, hvad der skyldes hans problemer, men det mest sandsynlige er, at årsagen skal findes i økonomien. Det er næsten altid det, der afgør amerikansk politik, og når der er problemer, så går det ud over præsidenten.

Men et sted er der tilsyneladende ikke problemer – og det er i politikernes pengekasse.

I hvert fald spås annonceforbruget at blive rekordstort.

Ifølge Borrell Associates vil det politiske reklameforbrug blive fordoblet i forhold til 2008. Firmaet forventer et samlet forbrug på 4,2 mia. USD.

Også Campaign Media Analysis Group, der indgår i WPPs Kantar analysedivision, spår et rekordstort forbrug. Firmaet er dog ikke på et lige så højt niveau som Borrell, idet forventningen lyder på 2,8 mia. USD.

Forventningen om et rekordstort forbrug i forhold til 2008 er bemærkelsesværdig, fordi der er tale om et midtvejsvalg, der normalt ligger lavere end når der er et præsidentvalg.

Det kan dog skyldes, at der er usædvanligt mange eksempler på et tæt opløb samt flere kongressæder på spil end normalt.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club