Portræt: Familien Tomsens far vender hjem

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Efteråret har været turbulent for Thomas Torp på Grey København. På både den fede og mindre fede måde. Og så er det i øvrigt 20 år siden, han begyndte i reklamebranchen.

Det er ikke officielt endnu – at Grey København er nyt bureau på Toms-budgettet. Men der er ingen tvivl. Og for kreativ direktør Thomas Torp bliver det en særlig glæde, når han får lov at prale med det.

Af flere årsager.

Dels er det en god nyhed for bureauet, der har været gennem nogle turbulente år med markante nedskæringer og en efterfølgende større anonymitet. Her til efteråret kom bureauet så gevaldigt i rampelyset – men på den mindre fede måde – nemlig i forbindelse med Visitdenmarks virale Karen26 kampagner.

At vinde bureaukonkurrencen om Toms er således en kærkommen gevinst både oven på Karen26 og på den længere bane.

Men gevinsten er også kærkommen for Thomas Torp, fordi han kender Toms særdeles godt. Han var nemlig ophavsmanden til Familien Tomsen konceptet, da det blev udviklet hos Wibroe, Duckert & Partners.

Måske ikke helt tilfældigt, for han har konfekture i blodet.

“Min afdøde mor havde en konfekture-butik, som jeg tilbragte rigtig meget tid i. Jeg ved noget om folk og deres forhold til slik, så på dette område mener jeg, at jeg har en forretningsindsigt ud over det normale”, siger Thomas Torp.

I år er det faktisk 20 år siden, han begyndte i reklamebranchen. Entreen foregik i 1989 hos Henrik Frisenette Fichs bureau Maraton, hvorfra han også kom på Reklameskolen.

I 1992 ringede Poul Mikkelsen dog fra DDB og tilbød ham et job, og det kunne han ikke sige nej til.

Her var han i 4 år og blandt de mere kuriøse indslag fra den tid hører Danbøf – et fiktivt firma som han, Tom Olsen, Christian Lembourn og Jacob Holm brugte til at lave vilde reklamer for, når de ind imellem kedede sig.

I den virkelige verden gjorde han sig dog så godt bemærket, at Henrik Juul i 1996 tilbød ham et job hos Wibroe, Duckert & Partners.

Hvis han troede, han var en fuldbefaren reklamemand nu, så blev han klogere. Kulturen på Partners for en som ham mindede mere om mesterlære. Han kunne sidde og lave koncepter sammen med Henrik Juul – eller til Henrik Juul – men han var ikke altid selv med til at gøre dem færdige, og udløste ideerne priser, så var det Henrik Juul, der hentede dem.

“Jeg har ind imellem næsten tudet over at skulle stå i baggrunden og ikke kunne prale med mine ideer”, siger han. Men erkender, at de mange prisvindende kampagner selvfølgelig ikke var en mands værk men holdarbejde, og det i den forbindelse var meget naturligt, at den kreative chef repræsenterede bureauet.

Men nu, hvor han har forladt bureauet vil han dog godt have lov at skilte lidt med nogen af tingene. Det var f.eks. ham, der sammen med Henrik Juul udviklede det første Kims-koncept og figuren Jørgen, som siden er blevet en formidabel succes.

Og så var det ham der tegnede de to måger, som siden blev til Kaj og Bøje. Thomas Torp har faktisk ry for at være en fremragende tegner

Der blev siden mere plads og han fik tilnavnet Reserve-Juul, fordi han tog over, når Henrik Juul ikke selv havde tid.

Han tænker tilbage på 11 gode år på Partners, men i 2007 havde metaltrætheden indfundet sig, han var blevet skilt, og det kneb med lysten til at leve sit liv på Partners.

“Så kom der et tilbud fra Propaganda, og jeg tænkte, at det var lige sådan en plejefamilie, jeg havde brug for. Det blev dog kort, for bureauet så sig mere som et advokatkontor for kunderne. Ikke min opfattelse af et bureau. Og mange af kunderne kom desuden først og fremmest efter en Frederik Preisler-annonce, og han er højpandet, mens jeg er lavpandet, så da Grey meldte sig, tænkte jeg, at det var et bureau, der passede bedre til mig”, siger Thomas Torp.