Post Danmark siger farvel til Sepia

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Fremover vil et massekommunikationsbureau være Post Danmarks ledende bureau. Ny kontrakt bliver indgået med Bates Y&R, der får ansvaret for kanalvalget og som har taget Emerge Wunderman med på sidelinien.

Det blev et kort samarbejde mellem Post Danmark og Danmarks førende DM-bureau, Sepia. Der var ellers bred enighed i branchen om, at det var en oplagt konstellation, da Sepia i efteråret 2006 efter mange års dominans i Postens DM-konkurrence også begyndte at arbejde for etaten.

Men Post Danmark udnyttede muligheden for at sende budgettet i udbud allerede efter halvandet år, og det har nu ført til, at samarbejdet med Sepia stopper til fordel for et fortsat samarbejde med massekommunikationsbureauet Bates Y&R. Konstruktionen er således, at kontrakten indgås med Bates, som dog har DM-bureauet Emerge Wunderman med på sidelinjen. Sepia havde på sin side DDB Danmark med på sidelinjen. Derudover forlyder det, at også Bergsøe 4 var med i konkurrencen.

Det var et ønske om kun at have en bureau-partner, der førte til, at både DM- og massekommunikationsbudgettet blev sendt i udbud, selvom man kun var forpligtiget til at sende massekommunikationen i konkurrence.

“Vi havde den opfattelse, at vi valgte medie, før vi valgte bureau. Derfor ønskede vi at gå ind af døren et sted, så vi får en diskussion af en problematik og først derefter valg af den kanal, der er mest egnet til løsningen”, siger sponsor- og marketingchef Jørgen H. K. Jepsen.

Samtidig ønskede man at samle sin købekraft et sted, og i valget har der da også indgået pris-overvejelser ved siden af en række kvalitative parametre.

Jørgen H. K. Jepsen siger, at valget var svært, men at en af de faktorer, der kom til at spille ind, var, at man ser en særlig udfordring i at arbejde med omdømme og image i forhold til arbejdet med direct marketing og salg.

“Vi har ikke været synlige i et godt stykke tid, men vi vil gerne mere tilbage på banen. Vi skal ses mere som en virksomhed end en etat, hvor der er sammenhæng mellem pris og service. Den almindelige post er faldet med en tredjedel, men vi skal alligevel fortsat ud på alle ruter. Samtidig er der ikke nødvendigvis sammenhæng mellem, hvem der er vores kunder, og hvem der modtager produktet. Erhvervslivet kan vælge et billigere produkt, der er langsommere, men det er forbrugerne, der oplever en anden service. Derfor har vi brug for en strategi for, hvad vi skal fortælle folk”, siger Jørgen H. K. Jepsen og henviser bl.a. til Bates’ succes med DSB’s Harry-kampagne.

I den seneste massekommunikation optrådte skuespilleren Ole Thestrup i mindre vellykkede film, der bl.a. huskes for hans placering på toilettet. Men Ole Thestrup kommer ikke tilbage, siger Jørgen H. K. Jepsen.