PR-bureau bruger gamification til at uddanne salgsfolk i byggecentre

peng

Gameplays på mobilen skal uddanne salgsfolk i op mod 4500 nordiske byggecentre i Boschs produkter.

Hvert år lanceres et hav af nye produkter og brands, som sælges i bl.a. Silvan, Stark og XL Byg. Det stiller høje krav til medarbejderne, der skal holde sig opdateret, sideløbende med at kundernes serviceres.

Bosch lancerer nu en kampagne, der uddanner salgsfolk i nordiske byggecentre inden for Bosch’s værktøj på en måde, der hverken kræver megen tid eller kræfter – og som gerne skulle opfattes som sjov.

Det blev til Bosch academy-universet, der er udviklet af PR-bureauet Hill+Knowlton Strategies og mobilplatformen Actimo.

Gennem korte træningsvideoer og quizzer, som medarbejderne tilgår via en tilsendt personlig SMS, kan de på fem minutter nemt holde sig opdateret om hvert enkelt værktøjs særlige produktegenskaber. Samtidig optjener de point i Bosch academy og deltager i konkurrencen om præmier og titler. Jo mere engagement, des større chance for at vinde.

Kampagnen går ud på at lære om de nyeste elværktøjer og deres teknologi, give relevante salgsargumenter og opbygge tillid hos kunderne ved at klæde sælgerne på til at kunne give kunderne den bedste oplevelse, når de overvejer at købe et værktøj fra Bosch. 

Om kampagnen, der består af et spil og +25 træningsvideoer, siger Bo Øksnebjerg, CEO ved Hill+Knowlton Strategies:

”Når medarbejdere har travlt, skal man fange deres opmærksomhed med noget sjovt og givende, der ikke tager lang tid. Et pointspil giver en ’instant reward’ og et dopamin rush, som er en lykkefølelse i kroppen. Og det virker! Research viser, at gamification er et af de mest effektive måder at engagere medarbejdere på”.

Han suppleres af Lukas Weigel, Junior Online Manager for Bosch Power Tools i Danmark:

”Udfordringen er, at vi i dag kun kan træne et lille antal medarbejdere ad gangen, hvis vi overhovedet får muligheden. Ved at bruge en online platform kan vi nå et meget bredere publikum, uden at det kræver flere ressourcer fra os eller vores kunder.” 

Kampagnen i de lokale byggecentre kører året ud, og Bosch har en målsætning om at nå 4.500 butikker og 1.500 medarbejdere i de 4 nordiske lande.