PR-bureau: Det gælder ikke om at få mest muligt for arbejdet

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det gælder om at løse en opgave. PR-bureauernes formand, Jens Kofoed, får svar på tiltale i kritikken af branchens gratister.

Formanden for Brancheforeningen for Public Relations Virksomheder, Jens Kofoed fra Hill & Knowlton, underminerer respekten for bureauernes arbejde med sin kritik i går i Børsen af branchens gratister – dem der ikke er medlem af foreningen.

Det mener Søren Højlund Carlsen fra Rescu Kommunikation. Jens Kofoed karakteriserede bl.a. gratisterne som usolidariske.

Søren Højlund Carlsen er faret i blækhuset på virksomhedens hjemmeside, hvor han bl.a. skriver at “det er muligt at være solidarisk med sin branche uden at betale et højt kontingent for adgangen til et website og et netværk, der indtil videre ikke har vist sig kontingentet værd…..

….. – især når det nu viser sig, at vores brancheforening mener, at solidariteten handler om, at vi “skal kunne tage mere for vores arbejde”, som Jens Kofoed formulerer det i sin kritik af os “mavericks”. For det er netop den holdning til vores kunder, der truer med at underminere respekten for vores arbejde. Vi er ikke sat i verden for at “tage så meget som muligt”, men for at løse en given opgave for en kunde professionelt og korrekt inden for de rammer, som kunden ønsker og har behov for. Så når BPRV undrer sig over, hvorfor mange danske kommunikations- og public relations virksomheder ikke er medlemmer hos dem, skal man måske starte med at revidere sin egen forståelse af begreber som solidaritet og etik”.

Søren Højlund Carlsen fremhæver desuden, at bureauet involverer sig i både udvikling af værktøjer og uddannelse af den nye generation.