Af Finn Graversen, journalist
Partnerne i Geelmuyden Kiese - minus kreativ direktør Hanne Schmidt, der blev optaget i partnerkredsen i december – Mikkel Salgaard Bendtsen, Karne Lykkebo og Christian Grønning.

Corona-krisen lader til at være gået forbi Geelmuyden.kiese, der har opnået sit bedste resultat nogensinde.

Krise! Hvilken krise?

Nærmest sådan kan man sige om 2020 i PR-bureauet Geelmuyden Kiese. Bureauet har afleveret et regnskab, der viser et rekordresultat.

Med en vækst på over 13 pct. blev der lagt ca. 4,5 mio. kr. på bruttoavancen, og derved kom bureauet op på et niveau, der slår den hidtidige rekord tilbage fra 2015. Og budskabet er, at det er gået godt igennem hele året.

”2020 startede med stor vækst i Q1, og på trods af coronasituationen har alle dele af forretningen oplevet fremgang gennem hele 2020,” lyder det i en meddelelse fra bureauet.

Og hvad bureauets ejere formentlig glæder sig mindst lige så meget over er, at det er lykkedes at få ca. 1,4 mio. kr. af fremgangen ned på bundlinjen, som således er vokset med ca. en tredjedel.

Medarbejdertallet er vokset ganske meget, men til gengæld er gennemsnitslønnen faldet med næsten 10 pct., og derfor er lønandelen også faldet.

Man behøver dog ikke være bekymret for medarbejderne. Den gennemsnitlige personaleomkostning er på ca. 660.000 kr., hvilket både er et ganske pænt niveau og omkring PR-bureauernes nuværende gennemsnit.

Geelmuyden Kiese fremhæver selv flere indsatsområder for året. I starten af 2020 investerede man yderligere i sport- og kulturområdet ved overtagelsen af Burson Cohn Wolfs danske sektorteam med fokus på sport og kultur.

”Den investering har på trods af den samfundsmæssige nedlukning af sports- og kulturområdet vist sig særdeles levedygtig,” konstaterer bureauet.

Også på kampagneområdet har Geelmuyden Kiese oplevet øget aktivitet med produktion af flere markante kampagner for virksomheder og organisationer, og i december indlemmede bureauet så kreativ direktør Hanne Schmidt i partnerskabet.

”Vi plejer at sige, at kreativitet er kommunikationens hjerte, og det er de seneste års vækst på det kreative område et tydeligt bevis på. Hannes særlige blik for både det kreative og det politiske gør hende i stand til at udvikle kampagner, der både rammer og rykker i tidsånden, og vi var derfor meget glade for, at Hanne sagde ja til at blive en del af partnerskabet,” siger adm. dir. Karne Lykkebo.

Nøgletal for Geelmuyden.kiese

  • Bruttoavance 38,116 mio. kr. +13,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 977.329 kr. -7,0 pct.
  • Lønandel 68 (69,5)
  • Resultat før skat +4,753 mio. kr. +33,2 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club