Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Et interview med Kevin Magnussen var guleroden, men der var betingelser for at få det. Og det accepterede flere medier - bl.a. Politiken.

Sidst i oktober fik flere medier en mail fra pr-bureauet Integral om muligheden for at få et interview med racerkøreren Kevin Magnussen.

Der var dog tre krav knyttet til interviewet. Det ene krav var, at mediet skulle omtale Kevins sponsor, whiskey-virksomheden Johnny Walker og deres nye kampagne. Det andet var, at man ikke måtte spørge ind til Kevin Magnussens fremtidsplaner med McLaren teamet og det tredje var, at man skulle sende fem spørgsmål på forhånd.

Der var flere medier, der takkede ja til interviewet, bl.a. Politiken, mens Jyllands-Posten takkede nej.

Det kunne man høre i den seneste udgave af radio-programmet Mennesker og Medier, hvor pr-rådgiver Klaus Risom fra Integral forklarer om baggrunden for de stillede krav.

Han siger, at Johnny Walker ønsker en højere kendskabsgrad i Danmark og at man derfor laver forskellige aktiviteter for at blive synlige.

En af måderne for at få mere synlighed var at afholde en event, hvor Kevin Magnussen giver solo interview til forskellige journalister under forudsætning af, at whiskey-firmaet blev nævnt.

Christian Thyge Petersen, sportsredaktør på Jyllands-Posten sagde i programmet, at man takkede nej til interviewet for ikke at deponere sin uafhængighed og redigeringsret hos kommercielle interesser. Han tilføjede, at man ikke vil lave tekstreklame for en virksomhed.

Den holdning havde man ikke hos bl.a. Politiken, der bragte interviewet med de indfriede krav.

Søren Michael Hansen, sportsredaktør på Politiken, sagde i radioprogrammet, at man takkede ja til interviewet af hensyn til læserne.

Han tilføjede, at man havde overvejelser omkring betingelserne, men:

”Den kampagne går ud på, at man ikke skal drikke alkohol og køre i bil bagefter, det er ikke et speciel dårligt budskab, så det er jeg ikke bange for og det er ikke noget man kan skære sig på. Havde de bedt os om at skrive om deres nye blend, der kom ud på et eller andet tidspunkt og at man kun kunne købe det i de og de butikker til den og den pris, så havde det været en helt anden sag.”

Faktisk mente Søren Michael Hansen, at præmissen om, at man ikke måtte skrive om Kevins fremtidige kontraktforhold, var sværere at acceptere.

Blandt øvrige aviser, der bragte et interview under de givne forudsætninger var Ekstra-Bladet, Metroxpress, Midtjyllands Avis og Viasat.

Kilde: Mennesker og Medier: Ludder-journalistik 28. november 2014.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club