PR-bureauer i en historisk offensiv

Peter Engholm
25@mail.dk

PR-bureauerne i Norge skal som branche fordoble deres omsætning inden fem år. Det skal bl.a. ske ved at tage en bid af marketing-kagen, især sociale medier og andre digitale kanaler.

Brancheforeninger har en vis erfaring i at fortælle, hvad deres medlemsvirksomheder kan bidrage med – men det hører til sjældenhederne, at en foreningen beretter om et samlet vækstmål for branchen.

Det sker i Norge, hvor PR-bureauernes brancheforening NRI (Norske Informasjonsrådgivere) har sat sig for, at medlemsbureauerne på godt fire år, inden 2016, skal vokse fra en halv mia. til én mia. kr. i omsætning, altså en fordobling af markedet.

“Det er en vældig frisk ambition, men samtidig opnåelig. Det skal ske via en yderligere professionalisering af branchen, inkl. en øget synliggørelse af hvad vi kan hjælpe vore kunder med. Vi vil udvide markedet, og samtidig tage en større andel af det – ved at få nye medlemmer,” siger NRIs chef Morten Woldsdal til Kampanje.com.

Ifølge et strategi-dokument skal det større kage-stykke komme fra “markeds-PR, sociale medier og andre digitale kanaler”.

Ambitionen behøver ikke – i et større perspektiv – at være grebet ud af den blå luft. I Bureaubiz’ årlige analyse citeres P&G’s marketingdirektør for, at PR står med en gylden mulighed for at sætte dagsordenen for fremtidens markedsføring – de skal blot evne at gribe muligheden.

I analysen nævnes også de sociale medier som en kilde til øget vækst, men det kræver, at PR-bureauerne favner bredere og ikke udelukkende bevæger sig oppe på direktionsgangene.

De høje, norske ambitioner kan umiddelbart lyde som krigserklæring over for de øvrige bureautyper, i særdeleshed reklamebureauer. Det afviser Morten Woldsdal imidlertid.

“Vi lægger ikke op til nogen kamp mod reklamebureauerne. Markedet skal vokse, og det vil give nye områder, som vi kan gå ind på. Men vi skal ikke gå efter det, som reklamebureauerne er dygtige til. Så længe, vi er bevidst om, vi er dygtige til, og reklamebureauerne er bevidst om, hvad de er dygtige til, så vil dette gå rigtigt godt,” siger Morten Woldsdal.